PlusDe erelijst

De Ring onder de vulkanische leiding van George Solti

In deze rubriek bespreekt de muziekredactie van Het Parool een klassieker uit de geschiedenis van pop, jazz of klassieke muziek, die het – zeker in deze tijden van thuisblijven – waard is opnieuw te worden beluisterd. Deze keer: de Ring des Nibelungen gedirigeerd door George Solti.

Ring des Nibelungen gedirigeerd door George Solti.Beeld -

Nu 55 jaar geleden, in 1965, completeerde platenmaatschappij Decca met Götterdämmerung zijn eerste volledige studio-opname-in-stereo van Wagners Der Ring des Nibelungen. Eerder verschenen al Das Rheingold, Die Walküre en Siegfried. Aan die hele Ring was zeven jaar gewerkt.

Terug in de tijd. Toen de Britse klassieke platenproducer John Culshaw, werkzaam bij Decca, in 1955 begon te denken aan een integrale opname van de Ring, waarvoor hij gebruik wilde maken van de allernieuwste stereotechnieken, oogstte hij veel opgetrokken wenkbrauwen. Walter Legge, zijn grote concurrent bij EMI, vond het ‘een schitterend project’, maar hij voorspelde dat Culshaw er nog geen vijftig van zou verkopen.

Legge kon er niet verder naast zitten. Van de complete Ring (19 elpees, later 14 cd’s) gedirigeerd door George Solti werden meer dan een miljoen sets verkocht. Tweemaal werd deze Ring uit­geroepen tot beste klassieke opname aller tijden, in 1999 door Gramophone na een lezersonderzoek, en in 2012 door het BBC Music Magazine, na een poll onder critici.

Waarom nu herbeluisteren? ­Zelden kwamen goede smaak, muzikale kwaliteit en nieuwe technologie zo ideaal samen. Culshaw nam alleen genoegen met het allerbeste dat tot zijn beschikking stond. Dus koos hij in 1958, toen hij met Das Rheingold begon, voor de waanzinnig energieke en opwindende Solti, de toen 46-jarige Hongaar die pijlsnel zou uitgroeien tot een grote sterdirigent. Voor de Wiener Philharmoniker, dat wonderbaarlijk mooi spelende orkest uit Wenen, voor een cast die in die tijd nauwelijks voor verbetering vatbaar was en voor de allerbeste technici die hij kon vinden.

Nog steeds is deze Ring als geheel en als totale sonische ervaring onovertroffen, domweg omdat de vier opera’s in de gunstigst denkbare omstandigheden zijn opgenomen. De Wiener ­Philharmoniker spelen gran­dioos onder de vulkanische leiding van Solti, die het vuur onder de musici tot angstaanjagende hoogten opvoert.

Minstens zo indrukwekkend zijn de zangers. Wat te denken van Birgit Nilsson in de rol van Brünnhilde, George London en Hans Hotter als Wotan, Wolfgang Windgassen als Siegfried, Régine Crespin als Sieglinde en James King als Siegmund? Of van de grote Kirsten Flagstad, die op haar oude dag nog de rol van Fricka instudeerde? Of van Dieter Fischer-Dieskau als Gunther? Zelfs de kleine rollen zijn duizelingwekkend bezet. Joan Sutherland als Waldvogel! Gwyneth Jones (die later onder Boulez in Bayreuth triomfen zou vieren als Brünnhilde) als Wellgunde! Christa Ludwig als Waltraute! Het houdt maar niet op.

Verder luisteren? Solti’s Ring is te vinden op onder andere Spotify en Primephonic.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden