Plus Mooi 2020

De podiumkunst waar we in 2020 naar uitkijken

In de eerste weken van 2020 tippen we gebeurtenissen in de kunstwereld om dit jaar in de gaten te houden. Vandaag de selectie van onze theaterrecensenten: toneel, cabaret en musical.

Wees Onzichtbaar. Beeld IJzeren Gordijn

1.  Podium Mozaïek/Theater Rast: Wees ­Onzichtbaar

Vorig seizoen zette Jeugdtheater De Krakeling de eerste stap op het pad van het zelf produceren van voorstellingen, en met succes: zijn Martin Luther King won de Gouden Krekel voor beste Jeugdvoorstelling. Nu neemt een ander Amsterdams theater diezelfde stap: Wees onzichtbaar wordt de eerste eigen productie van Podium Mozaïek.

Regisseur Saban Ol en Theater Rast bewerken de prijswinnende roman (o.a. Libris Literatuurprijs 2018) van Murat Isik tot een voorstelling van ongeveer negentig minuten. Wat nog best een kluif is, want Isik schreef zeshonderd pagina’s vol met het ontroerende coming-of-age verhaal van de kleine Metin die als vijfjarige vanuit Turkije via Duitsland in de flats van Amsterdam-Zuidoost terechtkomt. Vader is een egocentrische tiran, moeder vecht zich met haar kinderen naar zelfstandigheid. Mingus Dagelet en Dilan Yurkadul spelen mee in Wees onzichtbaar. Het wordt een muzikale voorstelling die na Amsterdam nog op een uitgebreide tournee gaat.

Première: 15 februari, Podium Mozaïek

Hamlet - Toneelmakerij/Meervaart/Krakeling Beeld Jan Hoek

2. Toneelmakerij: Hamlet

Hamlet als surf dude was een groot succes in de vorige familievoorstelling van Theater Rotterdam, vóór Repelsteeltje – de Toneelmakerij presenteert hem nu samen met De Meervaart en De Krakeling als een rich kid die terug naar huis komt als zijn vader onder verdachte omstandigheden is overleden.

En misschien valt er voor deze Hamlet ook nog wel wat te surfen, want er is water in de buurt: de klassieker van Shakespeare speelt zich in de bewerking van Abdelkader Benali af in het zogenaamde Nieuw-West XL, een ‘klein Dubai aan de Sloterplas’, waar de ‘opwinding van het geld voelbaar is, status wordt afgemeten aan het aantal volgers op Instagram, waar de bouwputten steeds dieper worden en de penthouses steeds hoger’. Snel succes is hier alles, nep gaat boven echt. ‘Fake it till you make it’, aldus het persbericht. Deze Hamlet moet een rauwe, spannende voorstelling worden, dicht op de huid van de jonge stadsbewoner. De rol van Hamlet wordt vertolkt door Bilal El Mehdi Wahib (Mocro Maffia, De Libi).

Première: 14 maart, op locatie in Broedplaats Lely

Marcus Azzini & Thomas Rueb Beeld Bas de Brouwer

3. Oostpool: Laura H.

Ze mocht aanschuiven onder de kerstboom van Margriet van der Linden en was ook al onderwerp van een podcast, maar het begon allemaal met dat bloedstollende boek dat journalist Thomas Rueb over haar schreef en dat een bestseller werd: Laura H. Het kalifaatmeisje uit Zoetermeer. Nu is de cirkel rond, want ze inspireert Oostpoolregisseur Marcus Azzini tot een voorstelling die zowel over Laura als over Thomas moet gaan, maar ook over zingeving en culturele identiteit. Azzini (op de foto met Rueb) las het boek in één adem uit en raakte getriggerd door de combinatie van de jonge vrouw die op zoek gaat naar ‘iets’ en in een nachtmerrie terechtkomt, en de jonge journalist die gepakt wordt door haar verhaal en de waarheid wil achterhalen. Lowie van Oers en Jade Olieberg spelen in de voorstelling die zijn première in ITA beleeft.

Première: 19 april, ITA

Stefano Keizers - Sorry Baby Beeld Julie Hrudova

4. Stefano Keizers – Sorry Baby

2020 is het jaar van de waarheid voor Stefano Keizers. Hij debuteerde met het bizarre Erg heel, waarin de cabaretier tegen het slot zijn eigen dood fakete. Wat bezoekers nadien met zijn zogenaamd levenloze lijf uitspookten, grensde soms aan het onvoorstelbare. Hij liet zien wat we andere mensen aan kunnen doen als we ze niet langer meer als mens beschouwen.

Op televisie verwarde Keizers het volk ondertussen met zijn tegendraadse (en stiekem ook best ontroerende) optredens bij De slimste mens en Maestro. De Andy Kaufman van de Lage Landen veroverde er harten en hoofden mee. Nu de eerste verbazing over zijn bestaan langzaam wegebt, rijst de vraag: is Stefano Keizers een blijvertje? Heeft hij voldoende in huis om een duurzame carrière op te bouwen of is de eendagsvlieg stervende? De voortekenen lijken gunstig, maar zelfs een faliekante mislukking zou bij Keizers vermoedelijk razend interessant zijn.

4 maart, De Meervaart, 1 en 2 mei, De Kleine Komedie

Rundfunk -Todesangstschrei Beeld Mark Engelen

5. Rundfunk – Todesangstschrei

Ook Rundfunk komt dit jaar met een tweede voorstelling, maar Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde lijken op voorhand blijvertjes. Ondanks alle bravoure is hun cabaret wat toegankelijker dan dat van Stefano Keizers. Ze brengen scherpe, absurde sketches die doen denken aan wijlen Droog Brood (dat oud-DB’er Peter van de Witte het duo regisseert is geen verrassing), maar dan sneller, grover en, vooruit, sexyer.

In Wachstumsschmerzen behandelden ze de pijn van het opgroeien, met Todesangstschrei slaan ze de middelbare leeftijd over om direct aan onze angst voor het einde te beginnen. Fysiek en psychologisch machtsmisbruik spelen ongetwijfeld weer een belangrijke, schurende rol. Omdat Van Kalmthout en Van de Velde zulke goede acteurs zijn, boren ze zelfs met incorrecte humor vaak nog iets van emotie aan. De heren komen in het voorjaar ook met een speelfilm: Jachterwachter. Hun creatieve bron lijkt vooralsnog onuitputtelijk.

7, 8, 11, 12 en 13 februari, De Kleine Komedie, 14 en 15 mei, De Meervaart, 24 t/m 28 juni, De Kleine Komedie

Goodbye Norma Jeane Beeld Annemieke van der Togt

6. De Theater BV: Goodbye, Norma Jeane

Het is 1984. Henri Mortensen, een jonge en ambitieuze journalist, belt ergens in Europa aan. Een vrouw van 58 opent de deur en stelt zich voor als Jane Edwards, maar de jongeman weet dat de vrouw die voor hem staat Norma Jeane Baker is, ooit beroemd als Marilyn Monroe. De wereld weet niet beter dat ze in 1962 is overleden. Allard Blom schreef het script en lied­teksten voor dit intrigerende verhaal met muziek van Sam Verhoeven. We zien Brigitte Heitzer en Ellen Pieters in de dubbele hoofdrol.

Première: 10 februari, Goudse Schouwburg, 15 februari, Zaandam, 17 en 18 maart, DeLaMar, 11 april, Amstelveen

De Tina Turner musical Beeld Manuel Harlan

7. Stage entertainment: Tina – De Tina Turner musical

De in Zwitserland wonende Queen of Rock ’n Roll werkte zelf mee aan de musical, die al een tijd met succes warm draait in New York, Londen en Hamburg. Hoofdrolspeelster Nyassa ­Alberta is vanaf maart 2019 de alternate in de Duitse productie en weet dus inmiddels als­ ­Tina hoe ze de klappen van haar man Ike moet opvangen en op eigen benen aan een carrière moet werken met hits als Private Dancer en What’s Love Got to Do with It.

Première: 9 februari, Beatrix Theater Utrecht

Hello Dolly Beeld Annemieke van der Togt

8. De Theateralliantie en MediaLane: Hello Dolly

Een sterrencast met onder anderen Paul de Leeuw en Freek Bartels onder leiding van ­Simone Kleinsma moet deze musicalcomedy uit de oude doos, vertaald door Jan Rot, nieuw leven inblazen.

Dolly is een innemende ­bemoeial die in New York een vrouw zoekt voor een rijke, norse ondernemer, die uiteindelijk het meest geschikt voor Dolly zelf blijkt te zijn.

Première: 8 maart, Nieuwe Luxor Theater, Rotterdam, 27 mei t/m 6 september, DeLaMar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden