Plus

De plussen en minnen van het Holland Festival 2017

De plussen en minnen van het Holland Festival 2017, volgens recensenten Erik Voermans, Sander Janssens en Jan Pieter Ekker.

Robert LepageBeeld Érick Labbé

+
Jonas Kaufmann en Eva-Maria Westbroek in de derde scène van de eerste akte uit Wagners Die Walküre. Het langverbeide eerste soloconcert in het Concertgebouw (dat dus eigenlijk een duoconcert werd) van Kaufmann, dé tenor van deze tijd, was een reusachtig succes.

Hij was goed bij stem en de liefde in de grote zaal was bijna tastbaar. Maar het was vooral de samenzang met Westbroek die de avond onvergetelijk maakte.

-
Octavia. Trepanation van het Russische Stanislavsky Electrotheatre. De voorstelling kon de ambitie niet waarmaken om iets steekhoudends te openbaren over de machinaties van tirannie.

Het toneelbeeld met zijn terracottaleger en het enorme hoofd van Lenin oogde spectaculair genoeg, maar de muziek van Dmitri Koerliandski was te grijs om het lang niet onaardige libretto leven in te kunnen blazen.

+
Een hoogtepunt van de muziekprogrammering was de uitvoering van Stockhausens Mantra door Lucas en Arthur Jussen, die meer dan een half jaar snoeihard hadden gewerkt om het stuk in te studeren.

Door hun charisma, concentratie en hun buitengewoon overtuigende pianospel kregen ze voor elkaar wat bijna niemand voor mogelijk had gehouden: een groot publiek genoot van Stockhausen.

Erik Voermans

Jonas KaufmannBeeld Julian Hargreaves

+
Robert Lepage staat naast een indrukwekkende, gedetailleerde maquette van het appartementencomplex waar hij opgroeide. Het decor van Ex Machina zit vol visueel vernuft, prachtig schaduw- en poppenspel en slimme perspectiefwissels.

In dat verbluffend toneelbeeld verknoopt Lepage zijn eigen jeugd met de Canadese politieke spanningen. Gaandeweg neemt de afwezigheid van zijn vader een steeds grotere rol in

+
Phobiarama van Dries Verhoeven is een modern spookhuis dat je meevoert door de hedendaagse angstcultuur.

Gaandeweg worden de monsters die je tegenkomt minder abstract, de opruiende media nemen het over en na een rit die alsmaar grimmiger wordt confronteert Dries Verhoeven je in deze levende installatie uiteindelijk vooral met je eigen vooroordelen: dat zijn de grootste angstveroorzakers van deze tijd.

-
Vincent Macaigne staat bekend als enfant terrible van het theater. In En manque blijkt vooral hoe leeg zijn engagement is. Hij fêteert ons twee uur lang op schreeuwerige, onverstaanbare monologen, waarbij elke inhoud verloren gaat in een voortdurend doordenderend soundscape.

Choqueren en tarten zonder hoger doel, daar waren we toch wel klaar mee?

Sander Janssens

+
In Manifesto, de dertienscherms film­installatie van de Duitse kunstenaar Julian Roseveldt, speelt Cate Blanchett dertien rollen, de ene keer nog beter dan de andere.

Ze is een huismoeder, die bidt voor een kunst die niet alleen op zijn kont in een museum zit, een fabrieksarbeider, een modekoningin en een dakloze man. In een part heeft Blanchett zelfs twee rollen, die van nieuwslezer én van verslaggever ter plaatse. Weergaloos.

+
Het hoofd van Johannes de Doper werd in Ivo van Hoves gestileerde en sensuele regie van Salome weliswaar niet op de Bijbelse schaal opgediend, maar wat zou het.

In de orkestbak van De Nationale Opera spetterde het. Met dreigend slagwerk en een apocalyptische sound­scape van strijkers en blazers trok dirigent Daniele Gatti de bezoekers mee de nacht in van het exotische oosten.

-
De meest gehypete productie van het Holland Festival, met een enorme verzameling talent op het podium en achter de coulissen, maar Obsession van Toneelgroep Amsterdam en het Londense The Barbican deed me helemaal niks - geen moment geloofde ik in de verzengende, tragische passie tussen Hanna (Halina Reijn) en Gino (Jude Law).

Jan Pieter Ekker

Cate BlanchettBeeld Julian Rosefeldt
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden