Plus PS

De Pixartheorie: alle Pixarfilms vormen samen een nieuw verhaal

Van Toy Story tot A Bug's Life, en van Wall-E tot The Incredibles: volgens The Pixar Theory zijn deze films puzzelstukjes die samen een nieuw verhaal vormen.

Miguel met zijn gitaar in het kleurrijke land van de doden Beeld Disney Pixar

Bestaat er een verband tussen Brave en Monsters, Inc.? Een rechtstreekse lijn tussen Up en de vervuilde aarde in Wall-E? Het antwoord op die vragen is een zeer bemoedigend 'misschien'. Er is immers geen leuker tijdverdrijf dan fantaseren over wat zou kúnnen zijn. Of misschien toch: het delen van onze bevindingen met anderen.

De mens is immers gek op verhalen. We luisteren naar verhalen, we vertellen verhalen en vinden daardoor soms waar we levenslang naar smachten: verbinding. Dat maakt het ontstaan van fanfictie en fantheorieën zo ­begrijpelijk. Zo menselijk.

Dubbele betekenis
We zien een film of lezen een boek, zijn ervan ondersteboven en willen meer dan de ­makers ons kunnen bieden. Dus schrijven we zelf een verhaal met de personages van anderen. Proberen een theorie te bewijzen die bestaande verhalen aan elkaar koppelt of een dubbele betekenis geeft. De consument wordt producent en zoekt vervolgens zijn eigen publiek.

Het fenomeen bestaat al eeuwen, maar is geëxplodeerd door het klankbord dat online op ons wacht. Alleen al het online Twilight FanFiction Archive bevat 218.514 verhalen, waarvan een aanzienlijk deel gewijd is aan stomende seks tussen vampier Edward en zijn Bella. Maar ook over de (verborgen) betekenis van Star Wars en The X-Files zijn vele boekenkasten vol geschreven. Het leeuwendeel van die verhalen en theorieën wordt door hooguit een paar honderd mensen gelezen. Zo niet de Pixartheorie.

Al sinds 2003 zijn er discussies over het bestaan van een gedeeld universum waar alle Pixarfilms zich in afspelen. Hopper uit A Bug's Life zou dan dus in dezelfde wereld leven als Remy uit Ratatouille. Die discussies komen voort uit de 'easter eggs' die Pixar in elke film verstopt: kleine verwijzingen naar ouder werk. Zo duikt in Monsters, Inc. een pop op uit Toy Story 2. En in vrijwel elke Pixarfilm is een afbeelding te zien van de pizzatruck uit de eerste Toy Story.

Chronologische volgorde
Jon Negroni, een Amerikaanse blogger en filmjournalist, gaat veel verder. Hij creëerde The Pixar Theory, waarmee hij niet alleen beweert dat de films zich in hetzelfde universum afspelen, maar ook dat ze samen een nieuw, overkoepelend verhaal vertellen. Net zoals de superheldenfilms van Marvel dat bijvoorbeeld doen.

Een belangrijk onderdeel van de theorie is een tijdlijn die alle Pixarfilms op chronologische volgorde zet. Momenteel begint hij met The Good Dinosaur, een film waarin de meteoriet die de dino's uitroeide onze planeet op een haar na mist. In de alternatieve realiteit die vervolgens ontstaat, leven er nog steeds dinosaurussen op aarde wanneer de eerste mens opduikt.

Omdat de dino's zich dus miljoenen jaren langer kunnen ontwikkelen (voor ze alsnog het loodje leggen) ontstaan er wezens die in 'onze' realiteit niet voorkomen. Zoals de spookachtige 'Anglerfish' in ­Finding Nemo en de gigantische, veelkleurige vogels in Up.

Aardige argumenten
Op het eerste gezicht lijken Negroni's ideeën soms vergezocht. Hij beweert bijvoorbeeld dat de heks uit Brave hetzelfde personage is als de kleine Boo in Monsters, Inc. Toch geeft Negroni aardige argumenten. Er hangt namelijk een afbeelding van Sully in de werkplaats van de heks, die geobsedeerd blijkt door beren en objecten verzamelt die op dat moment (Brave speelt zich af in de tiende eeuw) nog helemaal niet bestonden.

De enige logische verklaring? Tijdreizen natuurlijk. We zien dat de heks deuren gebruikt als poorten om van de ene in de andere wereld te stappen. Net zoals de monsters in Monsters, Inc. 'magische' deuren gebruiken om in de slaapkamers van kinderen te komen. En wat geeft Sully aan Boo voor ze afscheid nemen? Een knuffelbeer. Dat is, zo denkt Negroni, voor Boo/de heks het begin van een ­levenslange fascinatie voor beren.

Toegegeven, de Pixartheorie is een oefening in nerderigheid. Kort gezegd komt het overkoepelende verhaal hier op neer: de magie uit Brave brengt menselijke superhelden voort (The Incredibles) maar ook intelligente dieren (Finding Nemo, Ratatouille) en levend speelgoed (Toy Story). Er ontstaat een conflict tussen mens en machine enerzijds en de dieren anderzijds, dat we wellicht nog gaan zien in een toekomstige Pixarfilm.

Consumptiedrift
De mens wint het conflict, maar zijn consumptiedrift heeft de aarde dusdanig vervuild dat hij de ruimte in vlucht (Wall-E). Alleen insecten blijven over (A Bug's Life). Als de mens eenmaal terugkeert op aarde, is de atmosfeer nog steeds te giftig om een gezonde samenleving te kunnen dragen. Mensen veranderen in de monsters uit Monsters, Inc. The End.

Bent u er nog? Misschien zijn Negroni's ideeën, hij heeft er overigens véél meer, die ook de hier niet genoemde Pixar-films behandelen, volledig geschift. Misschien zijn ze slechts het product van de menselijke behoefte om overal een verhaal in te zien. Feit blijft dat Pixar behoorlijk zijn best doet om die ideeën te stimuleren. (Tekst gaat verder onder video)

Al sinds 2003 zijn er discussies over het bestaan van een gedeeld universum waar alle Pixarfilms zich in afspelen Beeld Disney Pixar

Wellicht het leukste voorbeeld daarvan is Buy n Large, het bedrijf dat in Wall-E de aarde schoonmaakt terwijl de mens zich tonnetjerond eet in ruimteschepen. Datzelfde bedrijf, zo leert de dvd ons, begon ooit als nederige yoghurtfabrikant, maar groeide uit tot de grootste multinational ter wereld, actief in zo'n beetje elke industrie.

Buy n Large werd zó belangrijk dat het regeringen de facto ­onderwierp en eigen wetten kon maken. Het moedigde consumenten aan om te kopen en maakte zich niet druk over de impact daarvan op het milieu. Tot het te laat was.

Moderne wolkenkrabbers
Het is niet moeilijk om in Wall-E een kritiek op massaconsumptie te zien en een waarschuwing voor de macht van multinationals. Buy n large verscheen daarna echter ook in ándere Pixarfilms. In Toy Story 3 als fabrikant van de batterijen van Buzz Lightyear. In Cars 3 maken ze reclame langs de racebaan. Het bedrijf heeft, kortom, een leven buiten Wall-E.

Het mooiste bewijs daarvan is te zien in Up. U herinnert zich wellicht dat Carl Fredericksen per se in zijn eigen huis wil blijven wonen terwijl alle andere oude gebouwen in de buurt al zijn vervangen door moderne wolkenkrabbers. Het bedrijf dat ook Carl weg wil jagen? Inderdaad, Buy n Large. Kleiner nog dan later in Wall-E, maar al machtig ­genoeg om een oude man zo wanhopig te maken dat hij ballonnen aan zijn huis vastbindt en wegvliegt.

Eigenlijk is de Pixartheorie te mooi om niet waar te zijn.

Lees ook de recensie van de nieuwste Pixarfilm: Met Coco raakt Pixar opnieuw alle emtionele snaren (****)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.