De Persgroep geïnteresseerd in overname NRC

De Persgroep kijkt naar een overname van NRC Media, de Amsterdamse uitgever van NRC Handelsblad en NRC Next. De uitgever (onder meer van Het Parool, de Volkskrant, AD, Tweakers en Q-Music) heeft zich bij mede-eigenaar Egeria gemeld.

Christian Van Thillo Beeld anp

'Wij bekijken de komende weken het overnamedossier en bepalen aan de hand daarvan of we een bod zullen uitbrengen,' zegt topman Christian Van Thillo van De Persgroep.

Egeria onderzoekt sinds twee maanden of er interesse is in overname van zijn belang van 91 procent in NRC Media. Volgens topman Van Thillo staat het lang niet vast dat De Persgroep een bod zal uitbrengen. 'We stellen ons nu de vraag of een overname voor ons interessant is.'

In de mediawereld circuleren overnamesommen tussen de 50 en 120 miljoen euro. Maar het gaat volgens Van Thillo niet alleen om financiën. 'De bedrijven moeten ook bij elkaar passen. Dat is van doorslaggevend belang. Het moet gewoon kloppen voor alle betrokkenen.'

Hij erkent dat in sommige geledingen van beide bedrijven 'sentimenten' opzij moeten worden gezet. Maar volgens hem is er de afgelopen vier jaar zowel bij De Persgroep als bij NRC Media zo veel veranderd, dat beide bedrijven goed bij elkaar pasen.

De Persgroep stootte NRC Handelsblad in 2009 af toen het krantenuitgever PCM overnam. Dat was volgens Van Thillo niet, zoals altijd aangenomen, onder dwang van monopoliewaakhond NMA (nu ACM). 'Wij zaten toen ook voor een grootschalige herstructurering die al onze aandacht vergde. De vraag was bovendien of er twee kwaliteitskranten (NRC en de Volkskrant) in het concern aanwezig moesten zijn.' Op dat moment was dat volgens Van Thillo niet cruciaal.

Om snel toestemming te krijgen van de NMA voor de overname van PCM is toen aangeboden NRC af te stoten, wat ook is gebeurd. De uitgever werd voor 68 miljoen euro overgenomen door een consortium waarin Egeria, een investeringsvehikel van onder meer C&A-familie Brenninkmeijer, een meerderheidsbelang nam. Inmiddels is alleen mediamagnaat Derk Sauer nog mede-aandeelhouder, met een belang van 9 procent.

Sanoma

In België aast de Persgroep op de tijdschriftentak van het Finse Sanoma. Voor Nederland, waar Sanoma een dertigtal magazinetitels in de etalage heeft gezet, heeft de Persgroep geen plannen.

Wel blijft het uitgeefconcern alert op het potentieel op de markt komen van belangen in tv-zender SBS en in regionale krantentitels. 'Zover ik weet zit er geen beweging in die markten, maar dat kan elk moment veranderen. Zowel SBS als regionale titels slutien aan bij de kernactivitieten van ons bedrijf, dus daar zullen wij altijd naar kijken.'
Winst

De Persgroep maakte vanochtend een nettowinstgroei van 23 procent over 2013 bekend naar 68 miljoen euro. De omzet bleef vlak op 901 miljoen. Van Thillo roemt vooral de toename van de kasstroom met 6 procent tot 107 miljoen euro. 'I’m happy, als ik naar onze financiële resultaten kijk.'

De Nederlandse dagbladen hadden het onverkort moeilijk, met een inkomstendaling uit advertenties van 18 procent. Wel ziet directeur Frits Campagne van De Persgroep Nederland lichtpuntjes. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn de advertentie-inkomsten niet gedaald ten opzichte van een jaar eerder. 'En dat is voor het eerst in lange tijd.'
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden