Plus Filmrecensie

De Patrick: alledaags ongemak op een nudistencamping

Na successeries als Peaky Blinders en Legion maakt de Vlaamse regisseur Tim Mielants een speelfilm­debuut over existentiële vragen op een nudistencamping.

Tim Mielants eerste speelfilm — over een klusjesman die na het plotse overlijden van zijn vader de leiding krijgt over een naturistencamping, maar meer geeft om zijn hamer die rond dezelfde tijd verdwijnt — balanceert tussen absurdisme en ernst. Hoewel de obsessieve zoektocht van Patrick (Kevin Janssens) naar zijn hamer belachelijk lijkt, behandelt de film zijn queeste met respect, waardoor de film niet tot lachen om Patrick overgaat. In plaats daarvan laat Mielants de kijker de wereld door de ogen van Patrick bekijken, waardoor die zich halverwege ziet knikken: ja, de hamer zomaar voor een ander model vervangen, dát is pas absurd.

Kleren maken dan wel de man, maar Mielants weet de kampeerders ook poedelnaakt in een oogopslag te karakteriseren. Met iedereen uit de kleren, springt een snor of oorbel ­namelijk meteen in het zicht. Zo zit kakker Herman (Pierre Bokma) een campingvergadering naakt voor, maar wel met een pastelkleurige trui om zijn rug geknoopt. Zijn vrouw ­Liliane (Ariane van Vliet) draagt, naast eenzelfde opgeknoopte trui, niets behalve een parelketting.

De naturistencamping staat vol met zulke eigenaardige gasten. Soms ­grenzen die aan versleten archetypen. De jonge Nathalie (Hannah Hoekstra) lijdt hier vooral onder: ze is de mooie jonge vrouw die alles heeft opgegeven voor een rockster (Jemaine Clement) die zich niet aan haar wil commit­teren.

Maar De Patrick is ook prachtig subtiel. De camera dwaalt tussen de ­nudisten in een haast overbelicht bos en onthult de interne dynamiek van een camping die bijna helemaal volstaat met vaste gasten.

Met een gladde ontknoping waarin alle losse eindjes wel erg gemakkelijk bij elkaar komen, valt de laatste acte uit de toon – jammer, want dit doet de voorafgaande plot wat magertjes overkomen, terwijl het juist het gebrek aan conventioneel plot is wat de film zo intrigerend maakt. Geholpen door een ingehouden soundtrack en fraaie cinematografie weet Mielants vakkundig een atmosfeer van ­alledaagse ongemakkelijkheid te creëren.

Natuurlijk is die hamer van Patrick een metafoor voor zijn vader, maar de hamer is veel meer. Zo leren we van Patrick, die content is met een klein leven bestaand uit kasten bouwen voor zijn vaste gasten en het ontwerpen van meubels in zijn vrije tijd. Het script is zo nu en dan misschien wat afgezaagd, maar De Patrick is een aangenaam lome sfeerbeleving die ondanks clichématigheden tot ­nadenken stemt.

De Patrick

Regie Tim Mielants
Met Kevin Janssens, Pierre Bokma, Hannah Hoekstra, Ariane van Vliet
Te zien in Eye, Filmhallen, Het Ketelhuis, Studio K
Lees ook dit interview met de regisseur: ‘Ik heb deze film altijd gezien als een kostuumdrama.’

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de PS-nieuwsbrief (Stadsgids) van Het Parool.

Ook leuk: volg Het Parool op Instagram.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden