PlusFilmrecensie

De overvallers zijn sukkels in feelgoodkraakfilm La Odisea

Overvallers worden meestal verbeeld als hebberige macho’s of gelikte gladjanussen, maar in de feelgoodkraakfilm La Odisea (Heroic Losers) zijn ze eigenlijk maar sukkels. De gemoedelijke komedie over de gewone man probeert een soort moreel verheven heist movie te zijn, maar schiet daarbij tekort op zowel de intensiteit van de gevoelens als de vermakelijkheid van de actie.

Na de Argentijnse corralito (economische maatregelen van eind 2001) probeert een groep gedupeerde dorpsgenoten hun verdwenen spaargeld te stelen van slechterik Manzi, die eigenlijk de echte overval pleegt in de film. Het uiteindelijke plan, dat de groep gedurende de film beraamt, is ongecompliceerd en blijkt uiteindelijk ook nog eens onnodig. Daarbij presenteert zich een reeks gemiste kansen die de film gelaagder had kunnen maken. Zo is Manzi, die het gestolen geld in een kluis onder de grond bewaart, op de dag van de overval te gast op een bruiloft, maar heeft die bruiloft verder niks met het verhaal te maken.

Door de boekachtige vertelstructuur, waarin hoofdpersonage Fermín (Ricardo Darín) het verhaal van de overval aan een onzichtbaar publiek vertelt, krijgen we een oppervlakkig beeld van de gebeurtenissen. De liefde die Fermín en zijn vrouw Lidia (Verónica Llinás) voor hun dorp voelen, wordt niet op camera vertaald en de problemen waar het land mee te kampen heeft, worden samengevat alsof iemand een passage uit een geschiedenisboek voorleest, waardoor de urgentie van de situatie nooit wordt overgebracht.

Ondanks alle geportretteerde morele correctheid en politieke kritiek – van het teruggestolen geld gebruiken ze precies wat nodig is om de graan­silo te kopen waarmee ze het dorp kunnen redden; de rest geven ze aan een liefdadigheidsorganisatie – wordt eigenlijk weinig van dit maatschappelijk bewustzijn weerspiegeld in de film. Van de drie vrouwen uit het dorpje die worden afgebeeld, bijvoorbeeld, wordt er een simpelweg gebruikt, trekt een ander zich terug uit de actie en verdwijnt de laatste geheel uit beeld.

In dat opzicht lijkt La Odisea op de doorsnee kraakfilm.

La Odisea

Regie Sebastián Borensztein
Met Ricardo Darín, Chino Darín
Te zien in Cinecenter, City, Studio/K, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden