De opbouw van Gretel & Hansel laat helaas te wensen over

Vergeet Hans & Grietje, anno 2020 is het tijd voor Griet & Hansje. Met die insteek bewerkte Osgood Perkins het sprookje van de gebroeders Grimm tot Gretel & Hansel

Het is de derde horrorfilm van Perkins, die tot zijn regiedebuut February (2015) als acteur in Holly­wood werkte. Osgood is de zoon van Anthony Perkins, die eeuwige roem verwierf met zijn gespleten vertolking van Norman Bates in Alfred Hitchcocks Psycho.

De vorige films van Perkins junior deden het goed in het festivalcircuit, maar waren te traag en gekunsteld voor een groot publiek. Dat geldt ook voor Gretel & Hansel, dat kan bogen op een fraaie vormgeving en fotografie. Cameraman Galo Olivares werkte als assistent voor Alfonso Cuarón bij Roma en maakt in het griezelsprookje slim gebruik van groothoeklenzen en een strak beeldkader om de dwaaltocht van de twee kinderen door de Ierse bossen een onheilspellend karakter te geven.

In het door pest en armoede geplaagde land belanden tiener Gretel en haar broertje Hansel na hongerige omzwervingen en een paddotrip bij het gitzwarte huis van een heks, die hen met een royaal gedekte tafel verwelkomt. De argwaan van Gretel maakt langzaam plaats voor nieuwsgierigheid en bewondering: terwijl haar broertje zich tegoed doet aan lekkernijen leert zij alles over kruiden, toverdrankjes en een feministische kijk op de boze buitenwereld.

Horrorveterane Alice Krige en de uit It bekende Sophia Lillis zijn goed aan elkaar gewaagd als heks en pupil. Hun gespannen relatie is een intrigerend schouwspel, dat door de mys­tieke elementen in de decors en de dreigende soundscapes van Robin Coudert sfeervol wordt ondersteund. Na de sterke opbouw laat de afwikkeling helaas te wensen over. Vermoedelijk is er na testvoorstellingen flink aan de film gesleuteld.

Gretel & Hansel

Regie Osgood Perkins
Met Sophia Lillis, Alice Krige, Sam Leakey