PlusBlikvangers

De onbevangenheid der mensen...

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden?

De onbevangenheid der mensen tegenover het leven is het grootste beeld op het pleintje.Beeld Nosh Neneh

Sinds 1932

Kunstenaar Hildo Krop

Waar Muzenplein

Toen beeldhouwer Ossip Zadkine eens met zijn collega Hildo Krop door Amsterdam wandelde, viel zijn mond open van de hoeveelheid beelden die Krop in de stad had gemaakt: “Mijn hemel, u moet miljonair zijn!”

Dat was hij niet, maar als stadsbeeldhouwer had Hildo Krop (1884-1970) een drukke agenda. Krop, de zoon van een Steenwijkse bakker, werd opgeleid tot banketbakker en werkte in België, Frankrijk en Italië. In Engeland werd zijn talent als kunstenaar ontdekt, waarna hij lessen volgde in Parijs, Berlijn en aan de Rijksakademie in Amsterdam.

In Amsterdam werkte hij aan de beelden van het Scheepvaarthuis aan de Prins Hendrik­kade, dat in de stad het begin inluidde van een periode met vele belangrijke beeldhouwprojecten aan bruggen en gebouwen. Krop werd dé beeldhouwer van de Amsterdamse School.

Andere beeldhouwers keken tandenknarsend toe hoe Krop alle opdrachten uitvoerde. Bij een beeldenparkje in Zuid werden daarom ook acht andere beeldhouwers betrokken. Ze gingen van hetzelfde thema uit: kind en dier. Dat maakt het pleintje ook leuk voor kleine kinderen, die van alles in de beelden kunnen herkennen.

Krop ontwierp het grootste beeld van het plein, dat zich ook nog eens op een pijler hoog boven de anderen verheft. Het is een beetje een vreemd motief van een steigerend paard met een klein meisje tussen de voorbenen. De titel De onbevangenheid der mensen tegenover het leven verraadt grootse ambities. Grappig dat de onbevangenheid en girlpower van Pippi Langkous later ook verbeeld werden door het optillen van een paard.

Een onderdeel van het beeldhouwwerk is eigenlijk alleen vanaf het water goed te zien. Onderaan de pijler bevindt zich een bescheiden blokje graniet waarop het hoofd van een roepende drenkeling is weergegeven. Het dient waarschijnlijk als tegenhanger van het stoere beeld boven. Te veel onbevangenheid is ook niet goed, want je moet oppassen dat je niet buiten de boot valt.

Documentairemaker Hedda van Gennep (1929-2017) stond model voor het meisje, ver­telde ze in 2010 in Het Parool. “Dat heeft mijn moeder me verteld. Ik herinner me er niets meer van, ik heb nog wel wat vage beelden van zijn atelier aan de Plantage Muidergracht. Afgaand op mijn kinderfoto’s lijkt het beeld goed. Mijn ouders waren bevriend met Hildo en Mien Krop.” Ze herinnerde zich Hildo Krop als een leuke man met pretoogjes. “Altijd als ik langs dat beeld fiets, en dat is vaak, denk ik: dat ben ik. En dat vind ik heel grappig.”

Locatie van De onbevangenheid der mensen tegenover het leven.Beeld Jet de Nies
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden