De onbeantwoorde vragen uit Winterland krijgen alle ruimte in opvolger Hoogzomer

Kim Faber en Janni Pedersen, Hoogzomer Beeld
Kim Faber en Janni Pedersen, Hoogzomer

Wat ik niet helemaal had zien aankomen, toen het einde van Winterland naderde, dat er een volgend deel moest komen om alles helemaal rond te breien.

Sommige thrillers lijden aan het euvel dat in de laatste tien, twintig bladzijden – na honderden pagina’s die naar de finale leiden – alles te snel wordt afgewikkeld. Anders is het met het Deense schrijfduo Kim Faber en Janni Pedersen. Zij lieten de lezers van Winterland gewoon zitten met onbeantwoorde vragen. Zonder dat er ook maar ergens sprake leek van een serie.

Verbannen

Hoogzomer is het vervolg op Winterland. Het is een paar maanden na de terroristische aanslag in Kopen­hagen. En na het voorkomen van een andere aanslag door politie-inspecteurs Signe Kristiansen en Martin Juncker. Dat was in het kleine, provinciale Sandsted, waarheen Juncker na zijn ‘degradatie’ is verbannen (lees Winterland.) Kristiansen krijgt in Kopenhagen een tip van Junckers vrouw, een journaliste, met wie Juncker in scheiding ligt (lees Winterland). De terroristische aanslag in Kopenhagen had voorkomen kunnen worden als er bij de politie niet een e-mail was verdonkeremaand.

Juncker intussen verveelt zich stierlijk, tot er in Sandsted een moord wordt gepleegd op een advocaat. Twee afzonderlijke zaken in één boek? Natuurlijk heeft het een met het ander te maken.

Ook in Winterland, met een ijskoud decor, kwamen twee afzonderlijke zaken samen (Junckers onderzoek naar neonazi’s had een link naar de aanslag). Dat was wel te verwachten, maar het leverde een heel spannend verhaal op. En de persoonlijke, rode draden die door het verhaal zijn geweven waren goed. Ze zitten ook in Hoogzomer: Kristiansen die worstelt met een aanranding door een collega, en Juncker die zijn verhouding met zijn vader onder ogen moet zien.

Dikke, vette voldoende

In Hoogzomer lijkt de identieke opzet, het uit elkaar halen van Kristiansen en Juncker om ze later in het verhaal weer zo ongeveer samen te laten werken, wat sleets. Je wilt heel graag weten hoe het nu zat met die aanslag, en daarbij leidt het onderzoek naar de advocaat af.

Een dikke, vette voldoende voor Hoogzomer, maar laat Faber en Pedersen graag in een volgend deel de twee meteen samen op pad sturen.

Hoogzomer

Kim Faber en Janni Pedersen