Plus Cabaret

De nieuwe voorstelling van Theo Maassen is allesbehalve spannend

De nieuwe voorstelling van Theo Maassen ‘Situatie ongewijzigd' is allesbehalve spannend. Tuurlijk valt er wat te lachen, maar de punchline is vaak te verwachten. 

Scène uit Situatie Gewijzigd Beeld Erik Smits

Een beetje pissig is Theo Maassen wel. Geen enkele vrouw die hem tijdens de #MeToo-discussie beschuldigde van ontoelaatbaar gedrag. Als hij blijkbaar nooit iets verkeerd heeft gedaan, waarom stribbelden ze dan altijd zo tegen?

Boem. Een echte Maassen-grap. Hij begint Situatie gewijzigd door met ontbloot bovenlijf op zijn knieën voor het doek te verschijnen en allerlei onverstaanbare kreten de zaal in te slingeren. Hij is een primaat. Het oermannetje. De omroeper vertaalt dat we onze telefoons uit moeten zetten en dat het maken van foto’s streng is verboden. Als het doek opengaat, zit Maassen boven in zijn schitterende decor. Op het hoogste puntje van de apenrots. Maar wel in een soort gevangenispakje. Hij is immers een witte, heteroseksuele man van middelbare leeftijd. En dat, zo zullen we de hele avond nog vaak horen, is tegenwoordig een keurslijf. ‘Alles wat ik zeg, kan einde carrière betekenen.’

Het is zonder meer een prikkelend, actueel uitgangspunt. Wat Maassen ermee doet is echter behoorlijk teleurstellend. Hij komt niet verder dan het herhalen van wat veel andere witte, heteroseksuele mannen van middelbare leeftijd al hebben geroepen. Hij weet van zichzelf dat hij oké is en dus maakt het eigenlijk niet uit wat hij zegt. Het gaat immers niet om woorden, maar om de intentie. En die is goed. Vindt hij zelf.

Ironie

Maassen snapt de ironie natuurlijk best. Hij is een witte man die (voor volle zalen) alles zegt wat hij wil zeggen en hij kiest ervoor om te zeggen dat hij niks meer mag zeggen. Die ironie biedt alle ruimte voor een dubbele bodem, waarmee hij zijn vorige programma’s zo vaak naar een hoger plan tilde.

Maar die dubbele bodem is er dit keer niet. Situatie gewijzigd is een rechtlijnig programma dat nergens schuurt of spannend wordt. Maassen geeft het publiek precies de harde grappen waar het voor het komt zonder echt uit te dagen. Tuurlijk, hij is en blijft een fantastische stand-upper, dus te lachen valt er heus wel. Zo iemand als Marc Dutroux, dat zou tegenwoordig écht niet meer kunnen. Toch zie je de punchline vaker dan voorheen te vroeg aankomen.

Seks

Peter Pannekoek maakte dit seizoen over ongeveer dezelfde thematiek een veel interessanter programma. Omdat hij wél bereid was de zaak van twee kanten te bekijken. Omdat hij zich veel minder liet verleiden om in een slachtofferrol te kruipen.

Bij Maassen zitten de interessantste stukken dit keer aan de rand van zijn voorstelling. Hij mag dan nog altijd graag over seks praten, de Eindhovenaar weet dat hij vrouwenharten alleen nog sneller laat kloppen ‘als ik schreeuwend uit de bosjes spring’. Hij had gehoopt op zijn 52ste harder op weg te zijn naar een oude, wijze man. Maar hoe moet je in een snel veranderende wereld, zo observeert hij fraai, in hemelsnaam nog oud en wijs worden? Wat kan een vijftigplusser aan een twintiger vertellen dat hij zelf niet veel beter weet?

Daarmee legt Maassen, bewust of onbewust, de vinger op de zere plek. De tijd zit hem overduidelijk op de hielen. 

Cabaret

SITUATIE GEWIJZIGD
Door Theo Maassen
Gezien 13/5, Oude Luxor R’dam
Nog te zien Tournee

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden