PlusAchtergrond

De nieuwe VanMoof: de MacBook Air onder de stadsfietsen

Zoals Tesla de auto-industrie op haar kop heeft gezet, zo wil het Amsterdamse VanMoof de markt voor elektrische fietsen naar een hoger plan tillen. De nieuwe S3 en X3 zijn sneller, stiller, zuiniger en goedkoper.

Wordt een nieuwe fiets van VanMoof gestolen, dan treedt het trackingsysteem in werken en spoort een team fietsenjagers hem op. Beeld VanMoof

Een fiets van VanMoof is herkenbaar van een kilometer afstand. De kaarsrechte buis tussen voor- en achterlicht is de handtekening van de ontwerper. Verder is alle franje weggesneden tot een minimalistisch optimum, maar vergis je niet: het frame zit propvol elektronica. Dit is de MacBook Air onder de stadsfietsen.

Ook de nieuwe S3/X3-modellen zijn weer ­helemaal VanMoof. “Het geometrische uiterlijk is eigenlijk het enige dat hetzelfde is gebleven,” vertelt hoofdontwerper Job Stehmann, die er de afgelopen twee jaar aan heeft gewerkt met een veertigkoppig R&D-team in Amsterdam en ­Taipei. “Zo’n 90 procent van de onderdelen is helemaal anders dan wat in de voorgangers S2 en X2 zat.”

Kleiner en sterker

“De elektronische ruggengraat van de fiets is opnieuw ontworpen, waardoor het rijgedrag ­beter is en de batterij zuiniger. De twee versnellingen van de S2/X2 zijn uitgebouwd tot vier, die automatisch schakelen. Het remsysteem is volledig hydraulisch, waardoor je krachtiger kunt remmen, maar ook meer gedoseerd. Omdat meer kabels zijn geïntegreerd, heeft het stuur een andere vorm gekregen, net als de grepen. En het nieuwe zadel is gemaakt uit één stuk.”

De belangrijkste innovatie van deze nieuwe generatie fietsen is de motor. Die is kleiner, stiller en bijna twee keer zo sterk als de vorige. Dat komt doordat de software meer koppel, de kracht die de assen laat draaien, weet te persen uit de beschikbare 250 watt. Combineer dat bij een op groen springend stoplicht met de ‘turbo boost’-knop en je waant je in een Tesla op standje Ludicrous: binnen drie seconden zit je op 25 kilometer per uur.

De kritiekpuntjes die er bij het vorige model waren, heeft het VanMoofteam vakkundig getackeld. De lak is aangepast, waardoor hij meer kras- en stootbestendig is. En de bel, een soort onderzeebootping bij de S2/X2, is teruggebracht naar een traditionele tring – met uitbreidingsmogelijkheden uiteraard.

Fietsenjagers

Wat vooral opvalt, is het prijsverschil tussen de nieuwe fiets en zijn voorganger. Met een prijskaartje van 1998 euro is hij bijna de helft goed­koper. Dat heeft alles te maken met de onafhankelijke koers die VanMoof vaart. Toen de Amsterdamse fietsfabrikant elf jaar geleden begon, was 80 procent van de onderdelen afkomstig van toe­leveranciers. Veel was standaard en ook nog eens duur. Door nu vrijwel alles zelf te ontwerpen en te produceren, van het kleinste schroefje tot de chips en software, breekt VanMoof als een echte ‘disruptor’ met de wetmatigheden van de branche.

Die lagere prijs helpt, maar is niet het belangrijkste wapen om nieuwe consumenten te bereiken. “Iemand die anders in de file naar Silicon Valley staat,” typeert Stehmann de doelgroep. “Om die op de fiets te krijgen, moet de fiets er even goed uitzien als een luxe auto: compleet, toegankelijk en clean. En hij moet er makkelijk mee om kunnen gaan. Een auto laat je zo achter, maar bij een fiets is dat vaak een zorg. Dat hebben wij opgelost met een trapslot, dat je simpelweg indrukt en dat vanzelf weer openspringt als je met je smartphone in de buurt bent. Als ­iemand de fiets probeert te stelen, gaat eerst het alarm af. Wordt hij meegenomen, dan treedt het trackingsysteem in werking en spoort een team fietsenjagers hem op.”

Ook voor tripjes naar de fietsenmaker hoeft de koper niet bang te zijn. “Software-updates kunnen op afstand, via een app. En de fiets is modulair gebouwd. De bovenbuis kun je eruit halen en wij sturen je een nieuwe.”

VanMoof opent deze zomer twintig pop-upwinkels wereldwijd, waar testritjes kunnen worden gehouden met de S3/X3. Intussen denkt Stehmann al aan de opvolger, al zal hij dat niet zo zeggen. “Wij zijn bezig met de problemen van de toekomst: een beter milieu, bereikbaarheid, gezondheid, veiligheid. Je moet veel verder denken dan de fiets zelf – maar onze oplossing komt wel vaak neer op een fiets.”

Simpele handelingen

Er bestaan de nodige bezwaren tegen de aanschaf van een elektrische fiets, los van de aanschafprijs. De techniek en de bediening zijn zo’n bezwaar en het idee dat fietsen niet meer op eigen kracht gebeurt – het voelt toch een beetje als de handdoek in de ring gooien.

Een weekje toeren met de S3/X3 kielhaalt die vooroordelen snel. De techniek blijkt te zijn teruggebracht tot enkele simpele handelingen en de elektrische ondersteuning maakt fietsen zo makkelijk dat ook grote afstanden plotseling een ‘stukkie’ lijken te zijn. En ja, de knop die een ‘boost’ geeft tijdens het inhalen van een groep sukkelende fietsers, zorgt voor een goed humeur. Zo moet Max Verstappen zich ook vaak voelen.

Enkele bezwaren blijven overeind: de fiets schakelt automatisch maar is niet onderweg met de hand in een andere versnelling te zetten (dat is even wennen), en de accu moet met fiets en al worden opgeladen – wie dus geen stopcontact in stalling, schuur of berging heeft, moet de fiets zo nu en dan naar binnen slepen om haar weer op krachten te laten komen.

Die bezwaren verdampen overigens zodra zonder gepuf of gezweet weer ruim op tijd een bestemming wordt bereikt. Even een schop tegen het achterwiel, en hopsakee: de S3/X3 staat veilig op slot. Klaar voor een volgende ‘vlucht’ door de stad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden