De nieuwe Public Enemy: niet helemaal wat je van ze verwacht

Public Enemy - What you gonna do when the grid goes down?

Black Lives Matter heeft tot op heden merkwaardig genoeg  tot nog helemaal niet zo veel muziek geleid. Natuurlijk, het is een onderwerp binnen de hiphop, het genre dat door Public Enemy’s Chuck D ooit werd omschreven als het zwarte CNN, maar zelfs daar is het protest minder massaal en fel dan je zou verwachten.

Goed nieuws dus, zou je denken, dat Public Enemy, ooit de strijdbaarste van alle rapcrews, terug is, met een album op hun oude label Def Jam nog wel. Helaas is What you gonna do when the grid goes down? een niet heel urgente plaat. Voor wie de hoes bekend voorkomt: vrijwel net zo zag de hoes van het in 2017 verschenen Nothing is quick in the desert er uit. Een aantal nummers van dat album keert hier in een aangepaste versie terug. Ook krijgen we remixen van nummers uit de hoogtijdagen van de groep voorgeschoteld.

Gastrollen zijn er op What you gonna do when the grid  goes down? ook heel veel; zo ongeveer de halve Amerikaanse hiphopscene van de jaren tachtig komt opdraven, inclusief leden van oud-labelgenoten de Beastie Boys en Run DMC. Chuck D en Flavor Flav komen in sommige tracks zelf nauwelijks aan het woord. Een deel van de teksten is politiek en stevig, maar What you gonna do klinkt met zijn oldschoolvibe toch eigenlijk vooral als een partyplaat. Het is niet helemaal wat je verwacht van Public Enemy en zeker niet in deze tijd.

Hiphop

Public Enemy

What you gonna do when the grid goes down?