Plus Muziek

De nieuwe plaat van Nick Cave is even vreemd als mooi

Als Nederlander verbaster je de titel van het zeventiende album van Nick Cave per ongeluk al snel tot Gootsteen. Wat betekent Ghosteen? 

Pop Nick cave and The Bad Seeds Ghosteen (Bad Seed)

Het is een samentrekking van het Engelse ghost (geest) en het oud-Ierse ín (in het Engels geschreven als een), wat zoveel betekent als klein. Maar Ghosteen kan natuurlijk ook worden gelezen als een samentrekking van ghost en teen (tiener).

Je hoeft geen groot kenner van het werk van Cave te zijn om te weten wie met die kleine dan wel tienergeest wordt bedoeld: Caves zoon Arthur, die in 2015 op vijftienjarige leeftijd om het leven kwam. Wie had het Cave kwalijk genomen als hij zich daarna voorgoed zou hebben teruggetrokken uit het openbare leven en nooit meer een plaat had gemaakt?

Productiever

Het vreselijke voorval heeft Cave juist echter nog productiever gemaakt dan hij al was. En waar hij vroeger, in de jaren tachtig, een wild rock-’n-rollbeest was, geliefd bij alleen een alternatief publiek, vallen zijn persoon en muziek tegenwoordig in de smaak bij een heel brede groep. Het verschijnen van Ghosteen leidde in Nederland tot opwinding bij zowel GeenStijl als EO-platform Lazarus.

In de presentatie van Nick Cave is sinds de dood van zijn zoon openheid het sleutelwoord. In het Amsterdamse Concertgebouw vertelde Cave eerder dit jaar dat hij zich tegenwoordig meer dan ooit verbonden voelt met anderen en ook meer dan ooit hun lijden en pijn begrijpt.

Net als tijdens de tournee Conversations with Cave mogen fans hem op zijn blog The Red Hand Files vragen wat ze willen. Op die blog kondigde Cave naar aanleiding van een vraag kort geleden ook de komst van Ghost­een aan: een dubbelalbum waarvan de fysieke release nog tot begin november op zich laat wachten, maar dat al wel te beluisteren is via Spotify.

Muzikale verwerking

Ghosteen, dat meer nog dan voorganger The Skeleton Tree in het teken staat van verlies en rouw, wordt gepresenteerd als een album van Nick Cave en The Bad Seeds, maar is vooral een werkstuk van alleen Cave en multi-instrumentalist Warren Ellis. Gitaren en drums spelen een ondergeschikte rol op de plaat; met veelal analoge elektronische instrumenten creëert Ellis muziek die spacey en gewijd tegelijk klinkt.

De teksten staan als gebruikelijk vol van Bijbelse symboliek en al meteen in het eerste nummer wordt verwezen naar Elvis, in de wereld van Cave een mythische figuur. Cave ‘zingzegt’ zijn teksten op Ghosteen meestal met zijn welbekende zware stem, maar in het de plaat afsluitende, bijna een kwartier durende Hollywood zet hij zowaar een falsetstem op.

Die kopstem klinkt even vreemd als mooi, een omschrijving die het complete album past. Soms lijkt Cave de spot te drijven met de goede smaak (zie ook de regelrechte kitsch van het schilderij van de christelijke kunstenaar Tom Dubois op de cover), tegelijk is Ghosteen een plaat vol diepe, intense en vooral oprechte emoties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden