PlusBoekrecensie

De nieuwe Noordervliet: een aanstekelijke liefde in coronatijd

Nelleke Noordervliets Wij kunnen dit draait om een liefde tussen twee beginveertigers, daarna om hun verzoening met hun trauma’s, en dan pas, als een van de vele complicaties, om corona.

Dries Muus
null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Het leek nog zó de goede kant op te gaan, met de cijfers. De eerste en de tweede golf waren achter de rug, een maand of wat was alles min of meer normaal, en toen kwamen de onheilspellende signalen uit binnen- en buitenland: er kwam een derde, misschien wel vierde golf coronaromans aan.

Het goede nieuws: de latere coronaromans zijn gemuteerd. Het virus is inmiddels achtergrondgedoe geworden, bijzaak of zelfs detail, zoals in Grunbergs De dood in Taormina. Of, zoals in Wij kunnen dit van Nelleke Noordervliet, een katalysator. Misschien is dat wel de ideale rol van het virus in fictie: een middel om het drama te vergroten.

Want het – even tellen – 27ste boek van Noordervliet (1945) draait allereerst om een liefde tussen twee beginveertigers, daarna om hun verzoening met hun trauma’s, en dan pas, als een van de vele complicaties, om corona.

Puberende laatbloeiers

Om en om schrijft Noordervliet vanuit Leo en Helen, in de derde persoon. We leren hun diepste frustraties en verlangens kennen, hun kleine onhebbelijkheden en hun grote angsten. We zien ze, anders gezegd, met elk hoofdstuk meer tot leven komen, zien hoe ze nieuwe twijfels, verlangens en frustraties in elkaar naar boven brengen. Zowel de hoop op als de angst voor een compleet nieuw leven wordt steeds sterker. En terwijl ze allebei afdalen in hun geknakte jeugd – Leo doelbewust en Helen tegen wil en dank – verkennen ze schuchter hun gezamenlijke toekomst.

Wij kunnen dit beschrijft een eerste échte liefde tussen twee laatbloeiers. Dat de beginveertigers er al een half leven op hebben zitten, dat ze wijzer en meer vastgeroest zijn dan de gemiddelde romantische beginneling, maakt die liefde alleen maar interessanter. En gelukkig gedragen Leo en Helen zich regelmatig ook als onhandelbare pubers.

Lichte gebreken

Niet alles aan de speelse, komische roman is overtuigend. Noordervliets beeldspraak is vaak helder en doeltreffend, maar bij vlagen ook wat alledaags, op het clichématige af. Enkele bijfiguren en plotwendingen doen nogal karikaturaal aan, en de dweperige correspondentie tussen Leo en Helen had wel met een liefdesmail of vijf minder afgekund.

Je zou ook kunnen zeggen: die lichte gebreken springen vooral in het oog, juist omdat de belangrijkste onderdelen – de innemende hoofdpersonen, hun rake karakterbeschrijvingen, hun aanstekelijke liefde – zo goed zijn verzorgd.

null Beeld

Wij kunnen dit

Nelleke Noordervliet
Atlas Contact, €22,99
352 blz.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden