Plus

De nieuwe mediabedrijven blijven komen in Amsterdam

Met de komst van RTL Boulevard en productiemaatschappij Blue Circle is Amsterdam meer en meer een mediastad ­geworden. Het slot van de serie: Amsterdam in beeld.

RTL Boulevard verhuist naar Amsterdam Beeld Sander Koning/ANP

Wethouder Kajsa Ollongren (Lokale media) of burgemeester Eberhard van der Laan hebben op geen enkele manier de intentie Hilversum te ontmantelen als mediastad van Nederland, zei de Hilversumse wethouder Wimar Jaeger in de eerste aflevering van deze serie.

Dat komt goed uit, want dat aantonen was ook nooit de bedoeling van deze serie. Hilversum is van oudsher de stad waar de traditionele media zich vestigen, en dat lijkt voorlopig nog wel even zo te blijven.

Gebeiteld in Hilversum
Productiemaatschappijen als Blue Circle, Southfields en Tuvalu Media maakte de afgelopen jaren de overstap vanuit Hilversum, maar de omroepen, NPO en RTL zitten nog gebeiteld in het Hilversumse. Prima ook.

Wethouder Ollongren: "Amsterdam en Hilversum versterken elkaar. De Metropoolregio Amsterdam is een economische topregio. Niet alleen in nationale context, maar zeker ook internationaal."

Toch wordt in Amsterdam nogal wat content gecreëerd. Liefst 9842 mediabedrijven telt de stad, op een kleine vijftigduizend in heel Nederland, blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel.

Meer dan de helft van die bedrijven zijn reclamebureaus. En jaarlijks komen er zo'n honderd bedrijven bij, zegt Ollongren.

Gebrek aan innovatie
Niet geheel verrassend vindt de grootste ontwikkeling echter niet plaats bij klassieke mediabedrijven die zich bezighouden met televisie, kranten of radio. Veel meer hebben de nieuw­komers zich toegelegd op reclame of gesponsorde content. Of, zoals Slaven Mandic, directeur van Wayne Parker Kent (o.a. Froot, NSMBL en Manners), het noemde: creatieve technologie.

Met WPK wil hij het grootste mediabedrijf van Nederland worden. "Ik denk dat bedrijven over­wegend lui zijn geweest de afgelopen jaren. Ze hebben veel te veel geld verdiend en nooit echt geïnnoveerd."

Ollongren onderschrijft dat. "De laatste tijd zien we de groei vooral in ict-bedrijven en nieuwe media. Zo heeft Netflix het Europese hoofdkantoor in de stad gevestigd. Dat is een sterke aanvulling op de activiteiten die al langer bestaan."

Daarbij wijst ze op de studio's op het Westergasterrein, waaraan in het tweede deel van de serie aandacht werd besteed.

Het terrein heeft zich met De Wereld Draait Door, Pauw en Jinek ontwikkeld tot het epicentrum van de Nederlandse talkshow, maar probeert ook mee te gaan in de tijd door initiatieven als YouTube-evenement Veed een plek te geven.

Want het mag dan weleens een Vara-bolwerk lijken, die zweem hoort niet over het terrein te liggen, zegt directeur Mark de Kruijk.

Ontwikkelen en versterken
Film en televisie zijn bij uitstek sectoren waarin regionaal wordt samengewerkt: de studio op het Westergasterrein, de omroep (BNN-Vara) in Hilversum. Met onder andere De Hallen, de studio's van Endemol in Zuidoost, de studio's van Mediahaven in de Houthavens en Vondel CS heeft de stad al een tijdje een ruim aanbod.

Gaat het dan gewoon goed met Amsterdam op mediagebied? De sector is op zijn minst in ontwikkeling. Er wordt volop gezocht naar oplossingen om teruglopende advertentie-inkomsten te compenseren. Soms lukt dat. Al geven de gegevens van de Kamer van Koophandel onvoldoende inzicht in het aantal mediabedrijven, klassiek of minder klassiek, die het water aan de lippen staat.

En nogmaals, het is dus geen wedstrijdje tussen Hilversum en Amsterdam. Maar Amsterdam heeft Ivo Niehe.

100 mediabedrijven in Amsterdam uitgelicht:

9842

Amsterdam heeft volgens gegevens van de Kamer van Koophandel 9842 mediabedrijven. Dat zijn ­zowel eenpitters als grotere bedrijven.

J. Walter Thompson Leidseplein 29

Vanaf het Leidseplein werd onder andere de ING-campagne The Next Rembrandt en de marketingcampagne voor het vernieuwde Parool bedacht. Op het prestigieuze Lions Festival in Cannes won het reclamebureau liefst negen Leeuwen.

WPG Uitgevers Wibautstraat 133

WPG is onder andere uitgever van tijdschriften Voetbal International, Runner's World, Psychologie Magazine en het noodlijdende Vrij Nederland, dat sinds het vertrek van zowel Frits van Exter als diens tijdelijke opvolger Robert van de Griend onder leiding staat van Mischa Cohen en Marleen Slob.

CCCP Willem Fenengastraat 16

Verzamelplek van jonge makers. Onder andere Streetlab, Rambam en Super Stream Me komen uit de hoed van het productiehuis. Ook Draadstaal wordt geproduceerd door CCCP, waar Anouk Kamminga hoofd tv en video is.

Blue Circle Pieter Braaijweg 1

Productiemaatschappij die vorig jaar vanuit Hilversum naar Amsterdam verhuisde. Volgens de Hilversumse wethouder Wimar Jaeger kon de groei van het bedrijf, dat onder andere Heel Holland bakt, RTL Late Night en Boer zoekt vrouw produceert, niet gehuisvest worden in Hilversum.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden