Remy Evers vermaakt het publiek ook met absurde dansjes.

PlusCabaret

De nerds nemen het cabaret over, zo blijkt op Camaretten

Remy Evers vermaakt het publiek ook met absurde dansjes.Beeld Jaap Reedijk

Een Limburgse zoon is het bijna aan zijn vader verplicht om Prins Carnaval te worden. En al is die van hem inmiddels overleden, Remy Evers blijft het proberen. Zonder succes. Misschien wil hij het stiekem wel helemaal niet. Zoals hij ook twijfelt aan die typisch Limburgse traditie om je van de buitenwereld af te sluiten met rolluiken voor de ramen. Zelfs dat hele ‘volwassen worden’ vindt hij eigenlijk maar stom.

Met dit coming-of-ageverhaal won Evers in november de juryprijs op cabaretfestival Cameretten. Hij is een jongensachtige verschijning die het publiek vermaakt met veel rekwisieten, absurde dansjes en een zeer lawaaiige bladblazer. Niet al het materiaal is even sterk, maar de jury prees terecht zijn grote acteertalent. Evers is een prettig mysterieuze figuur die veel meer zegt dan hij vertelt.

Onder alle fysieke bravoure broeit de pijn van een kind dat niet aan de verwachtingen van zijn ouders vreest te voldoen. Al vindt hij die verwachtingen stiekem plat en onzinnig. De publieksprijs ging naar Tobi Kooiman, die past in een opvallende traditie: de nerds nemen het cabaret langzaam over. We hadden Tim Fransen en Jan Beuving al en vorig jaar leverde Cameretten nog Chris Verlaan af. Mannen die hun gebrek aan een natuurlijke podiumpersoonlijkheid overstijgen of zelfs voor zich laten werken.

Kooiman is een wiskundige die zijn gevoel voor (en behoefte aan) logica loslaat op elk aspect van zijn leven. Al is het lijntje over de vraag of hij op die manier wel een kind kan opvoeden wat obligaat, Kooimans grappen zitten slim in elkaar. Een flink deel van zijn voorstelling is gewijd aan het verschil tussen statistische en causale verbanden. Dat het leeuwendeel van alle seksuele activiteiten in bed plaatsvindt, betekent nog niet dat je de kans om van bil te gaan vergroot door in je nest te blijven liggen. Af en toe laat hij die logica ook los op maatschappelijke ontwikkelingen, wat hopelijk een voorproefje is van eventuele avondvullende voorstellingen.

Smakelijk

De derde finalist, Henk Overdijk, won in 2018 alle prijzen op het Groninger Studenten Cabaret Festival. Hij probeerde het op Cameretten met hetzelfde, zij het doorontwikkelde halfuurtje, maar ging deze keer met lege handen naar huis.

Overdijk begint met het hoogtepunt van zijn bestaan: de door hem gewonnen race der spermacellen die eindigde met de bevruchting. Vanaf toen is alles alleen maar minder geworden. Hij vertelt zeer smakelijk over de strubbelingen met zijn ouders en heeft nog steeds goud in handen met een fantastische fysieke sketch die de tragiek van de voortplanting hilarisch uitbeeldt.

Overdijk heeft zijn voorstelling echter veel concreter gemaakt door in die openingsscène bijvoorbeeld duidelijk te vertellen waar we naar kijken. Dat is jammer, want het was juist zo fijn om zelf te ontdekken waar hij precies heen wilde.

Ook sluit hij nu af met een tamelijk serieus lied waarin de thematiek glashelder wordt uitgelegd. Overdijk blijft absoluut een talent, maar door die aanpassingen heeft zijn voorstelling wel aan verbeeldingskracht ingeboet.

Cabaret
Finalistentour Cameretten
Door Remy Evers, Tobi Kooiman,
Henk Overdijk
Gezien 7/2 Isala Theater,
Capelle aan den IJssel
Te zien 18 t/m 22/2 Theater Bellevue

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden