Plus Theater

De Nacht is mooi laveren tussen kwetsbaar en stuiterend

Aan het eind van De nacht, de moeder van de dag is het gezin voorgoed gedesintegreerd. Beeld Bart Grietens

Hotel Astoria van je ouders is bijna failliet, je vader heeft zijn alcoholisme niet in bedwang, moeder is uitgeblust en je oudere broer alleen maar boos en gefrustreerd. Dan wil je wel weg. De jonge David knalt tegen de muren op. Toneelschrijver Lars Norén nam voor De Nacht, de moeder van de dag (1982) zijn eigen jeugd in een suf provincieplaatsje als uitgangspunt.

In de stille omgeving van Stadslandgoed De Kemphaan speelt Theatergroep Suburbia uit Almere het nu als hun traditionele zomervoorstelling. Norén is op die plek een graag geziene gast, eerder regisseerde artistiek leider Albert Lubbers er diens Hebriana, echt buiten, onder een luifel.

Nu zitten we in een half open schuur (met dekentjes binnen handbereik!) aan de lange zijden van een breed speelvlak, als bij een tenniswedstrijd. De open slaapkamers van broer Georg (Jord Knotter) en ouders (Marie-Christine de Both en Wouter van Lierde) liggen op de uiterste hoeken en de hotelkeuken in het centrum, inclusief vintage gasfornuis en eettafel (decor Herbert Janse).

Minne Koole speelt David mooi laverend tussen kwetsbaar en stuiterend. Het is diens zestiende verjaardag en vandaag zal hij zich losmaken maar dat heeft nog flink wat voeten in de aarde. Aan het eind is het gezin voorgoed gedesintegreerd. Regisseur Albert Lubbers is dicht bij Noren gebleven, inclusief diens gedateerde nieuwsberichten over een op handen zijnde executie in een Amerikaanse dodencel en de jaren ’50 jazz van Gerry Mulligan, wat de keuze voor dit stuk wat willekeurig maakt. 

De jazz leidt wel tot één van de betere scenes, als de twee broers in een moment van toenadering samen Line for Lyons op sax spelen. Voor het overige is er weinig harmonie in dit gezin. De emoties zijn soms wel erg vet neergezet. Boos is ook meteen BOOS. Goed geacteerd, maar De Nacht, de moeder van de Nacht had een wat genuanceerdere speelstijl verdiend.

Theater De Nacht, de moeder van de dag
Door Theatergroep Suburbia
Gezien 22/6 Stadslandgoed De Kemphaan, Almere
Te zien t/m 21/7 aldaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden