Plus

De Muiderpoort blijkt een gym, Pokémon Go is me menens

Een spel dat de smartphonegeneratie wél naar buiten lokt. Pokémon Go, het spel is nog niet eens in Nederland uit, is in luttele dagen uitgegroeid tot dé zomerrage. En de redding van Nintendo én van 'augmented reality'.

Paroolredacteur David van Unen op zoek naar Pokémon. Beeld Charlotte Odijk

Paroolredacteur David van Unen heeft de Pokémonapp geïnstalleerd en was gelijk om:

Overal om me heen lichten blauwe vierkantjes op en ritselen niet-bestaande struikgewassen. De Muiderpoort blijkt een gym waar Pokémon getraind kunnen worden. Ik fiets nog even door want in level drie, en daar zit ik dus, kom je zo'n gym nog niet in. De Cavaleriekazerne gelukkig wel.

Net als veel andere bezienswaardigheden in Amsterdam is het gebouw aangemerkt als Pokéstop, waar je bijvoorbeeld nieuwe Pokéballs kunt scoren of eitjes voor je Pokémon. Zo'n Japans animatiefiguurtje van z'n vrijheid beroven is één ding, maar zorg er dan wel een beetje voor.

Ik heb voor ik op de fiets naar huis stapte enigszins sceptisch Pokémon Go gedownload, maar ben met een minuut of acht al hooked. Als jochie had ik weinig op met de tekenfilmserie, maar een trillende smartphone die aangeeft dat er een Ratata in de Sarphatistraat rondhangt is nu al reden om kirrend van plezier mijn fiets neer te zetten en de bosjes in te duiken.

Het is niet voor het eerst dat mijn generatie een applicatie of trend omhelst die in principe niet voor ons bedoeld is. Soms gaat dat met hip cynische ondertoon, maar Pokémon Go is me menens. Of dat door Squirtle, Zubat en Bulbasaur komt, weet ik niet eens.

Maar het gegeven dat je met je smartphone in de hand door de buurt moet om een Weedle of Pidgey tegen het lijf te lopen die er eigenlijk helemaal niet is, geeft een heel nieuwe dimensie aan de relatie tussen smartphone en gebruiker.

Rage door uitgekiende pr-strategie?

Niet vaak zal de politie uitrukken om onbezoldigd een game te promoten. Afgelopen weekend zorgde de politie in Amsterdam-Noord voor uitgebreide gratis publiciteit voor smartphonespel Pokémon Go, door te waarschuwen voor de vermeende gevaren; spelers zouden onder auto's lopen, beroofd worden of overlast veroorzaken.

Met het spel op de smartphone moet aan de hand van een kaart van de werkelijke omgeving, straatbeelden en het camerabeeld van de telefoon gejaagd worden op de van tekenfilms bekende Pokémonmonsters.

Die duiken op 'echte plekken' op: een standbeeld, winkel, tramhalte; alles kan een 'Pokestop' zijn. Het spel is op zich gratis, maar wie snel vooruit wil komen, zal regelmatig in het spel geld moeten uitgeven.

Pokémon Go werd vorige week gelanceerd in een aantal buitenlanden, waaronder de VS en Australië. Meteen al circuleerde een gekraakte, danwel pr-tactisch handig gelekte versie.

Die is, getuige alle oploopjes bij populaire Pokestops en online ophef, massaal geïnstalleerd. Ook kan, met enig horten en stoten, op Pokémon worden gejaagd. Nu al is Pokémon Go het zomerspel van 2016; en het moet nog altijd officieel uitkomen.

De aantrekkingskracht is even raadselachtig als verklaarbaar. Raadselachtig omdat 'augmented reality' (het aanvullen van de werkelijkheid) al jaren gangbaar is, maar tevens een belofte is die tot nu niet werd ingelost.

Pikachu Pokémon Beeld .

Dat is plots veranderd. Sinds vorige maand lopen, met dank aan Albert Heijns Dinoplaatjes, virtuele dinosaurussen door de huiskamer. Maar Pokémon Go jaagt de smartphonegeneratie massaal naar buiten, van de bank af naar park, plein en straat. Dag en nacht bovendien. Want rondom de Japanse tekenfilmfiguurtjes mag de zweem van kinderspel hangen, voor dertigminners zijn de vestzakmonsters ook pure melancholie.

Onverzadigbaar
Go heeft ook een onverzadigbaar spelelement; het doel is jagende door stad en land zo veel mogelijk van de (nu) 124 verschillende monstertjes te verzamelen en medespelers op de plekken waar de Pokémon virtueel rondwaren, af te troeven. En een aanzienlijk deel van de populariteit is te danken aan het feit dat Pokémon Go gratis oogt.

Pas in het spel moeten, om uiteindelijk verder te komen, aankopen worden gedaan. Maar tot dan, en zeker in de 'gelekte' versie, kan het zonder obstakels worden gespeeld. Met de promotie zit het bovendien geramd; naast politiekorpsen zorgen ook allerhande winkels, restaurants, en instellingen voor gratis promotie.

Het AMC riep jagers maandag op zich te gedragen in de gangen van het hospitaal. Restaurant Hummus House bij het Leidseplein maakte van de nood een deugd en riep spelers op naast de residerende Pokémon ook wat items van het menu te vangen.

Werkelijkheid
Inmiddels heeft de werkelijkheid de hype ook ingehaald. Aanvankelijk doken vanuit verweglanden allerlei apocriefe doemverhalen op (over overvallen, hackers en lijken), dit weekend meldde de politie zowel in Tilburg als in Spijkenisse dat nachtelijke Go-spelers van hun telefoon waren beroofd.

En maandagavond vonden Pokémonjagers in een park in Baarn het lichaam van een vrouw. Met gratis verwachtingen kweken zit het dus wel snor. Het Nederlandse pr-bureau van uitgever Nintendo en game-maker Niantic is verbaasd. "We doen tot nu toe helemaal niets en overal barst het los. Wij verspreiden alleen de persberichten."

Pokémon Go op de smartphone Beeld Reuters

Of het strategisch lekken van het spel - een geheide strategie in de wereld van de grote popmuziek - deel uitmaakt van een uitgekiende pr-strategie ­blijft daarmee duister.

Zowel Niantic als Nintendo verschuilen zich achter pers­berichten vol verrassing over het succes en 'overbelaste servers', nog zo'n geheide pr-strategie om de buzz verder op te voeren.

De beurskoers van moeder Nintendo is sinds de lancering van Pokémon Go vorige week woensdag 60 procent gestegen; De monstertjes hebben daarmee ruim zes miljard euro beurswaarde opgeleverd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden