Plus Achtergrond

De man die van Veronica de grootste omroep maakte

Bert van der Veer schreef een biografie van Rob Out, de man die Veronica uitbouwde van piratenzender tot Nederlands grootste omroep.

Rob Out tijdens de laatste uitzending van etherpiraat Veronica. Twee jaar later keerde Veronica terug, nu als gewone omroep. Beeld Rob Mieremet / Anefo / Nationaal Archief

‘Keep Out,’ stond er op de deur van zijn kantoor bij omroep Veronica. Een contradictie die paste bij de man achter het bureau. Rob Out was een vat vol tegenstellingen. Een bestuurder van het dictatoriale soort, een man die binnen enkele minuten miljoenenbeslissingen nam en een zakenman die achteloos bijverdiende aan het succes van zijn omroep.

Maar Out was ook een verenigingsman, die het Veronicapand liet volzetten met bossen bloemen in de clubkleuren. Eentje ook die zo verknocht was aan het ouderwetse Veronicagevoel dat hij vernieuwing in de weg stond en werd ontslagen bij de omroep die hij mede groot had ­gemaakt.

Zeerover voor altijd

Tv-regisseur en voormalig Veronicamedewerker Bert van der Veer tekende het leven van de in 2003 op 64-jarige leeftijd gestorven Out op. In Mister Veronica verweeft hij Outs leven volledig met de geschiedenis van de radio- en tv-zender. Zijn jeugdjaren – Out groeide op in de Linnaeusstraat in Amsterdam – blijven buiten beschouwing. Het decennium na zijn ontslag in 1993 is in enkele pagina’s samengevat. Het zijn beslissingen die te billijken zijn: Outs leven was Veronica en omgekeerd was dat lang net zo.

Van der Veer, oud-regisseur van talkshow Pauw & Witteman, is geen groot stilist. Daarbij koos hij voor zijn boek niet voor een traditionele verhaalstructuur, maar voor een verzameling op thema gerangschikte tekstfragmenten. Daarbij wordt continu op en neer gesprongen in de tijd; als een avondje zappen voor de televisie. Origineel, maar het maakt Mister Veronica er niet leesbaarder op.

Gelukkig maakt het levensverhaal van Out veel goed. In 1965 begonnen op het piratenschip van Veronica, waarvandaan illegaal radio werd gemaakt, bleef Out in zijn hart eigenlijk altijd die zeerover van toen. Out werd dankzij zijn mooie plek in de programmering, aan het begin van de avondspits, al snel een bepalende stem van het brutale station.

Toen de overheid Veronica in 1974 uit de lucht haalde, was Out al opgeklommen tot zender­directeur. Hij werd de spreekbuis van de verontwaardiging van de Veronicageneratie en deed een opmerkelijke tegenzet: Veronica moest een omroep binnen het publieke bestel worden.

Tegen ieders verwachting in loodste Out Veronica zo weer in veilige haven. In 1976 begon de voormalige etherpiraat op de vaste wal, met Out als programmadirecteur. Zijn visie paste op een bierviltje: ‘Ik vraag de omroepsters altijd hun bovenste knoopjes los te maken. Televisie moet een jongensboek zijn, vind ik. Daarin onderscheiden wij ons.’

Van der Veer schetst Out als de tegenpool van de huidige generatie ambtelijke omroep­bestuurders. Hij bemoeide zich overal mee, was opvliegend en tegendraads. In zijn toptijd bij Veronica ontsloeg hij in 2,5 jaar 39 medewerkers.

Sandwichformule

Out had het in feite zijn gehele werkende leven aan de stok met de wetgever, die in zijn ogen vrijwel niets anders deed dan zijn almaar populairder wordende omroep dwarsbomen. In zijn eigen leven maakte hij zelf de wetten. Hij ­bestuurde Veronica als een verlicht despoot en bedacht allerlei trucs om de overheidseisen aan zijn publieke omroep te omzeilen. Zo moest hij in zijn programmering verplicht plek inruimen voor kunst. Out vond dat een rekbaar begrip: ‘Mijn aansteker, dat is ook cultuur.’

Niettemin stond Out aan de wieg van talloze befaamde Veronicatitels. Onder zijn leiding verschenen onder meer automagazine De heilige koe, muziekprogramma Countdown en dramaserie Spijkerhoek op de buis. Ook stond hij aan de wieg van de Nederlandse Top 40, die hij in een stichting onderbracht. Zo kon hij via Veronica reclame maken voor de lijst en intussen verdienen aan bijvoorbeeld verzamelplaten met de hits. Een sandwichformule die Out vaker toepaste.

Uiteindelijk wilde Out van Veronica het liefst een commerciële zender maken. Hij onderhandelde met Tros en Avro over een gezamenlijke poging, maar haakte af toen het eind jaren tachtig echt serieus werd met Veronique als commercieel zusje van Veronica. Out was er, zeggen zijn kameraden van toen, ook met het hoofd niet meer bij. Zijn drankzucht ging ten koste van zijn slagkracht. Uiteindelijk werd hij eind 1992 door zijn eigen bestuur op non-actief gezet.

Out trok zich terug in zijn villa in Laren. In de tuin liet hij van zijn ontslagpremie een tennisbaan en een zwembad aanleggen. Hij gebruikte ze nauwelijks. Hij vulde zijn tijd met het lezen van thrillers, het bekijken van videobanden met James Bondfilms en met het turen naar de livebeelden van zijn beveiligingscamera’s – na diverse inbraken was Out erg angstig geworden. En inderdaad: ook met drinken.

Van der Veer sprak weinig mensen die Out in zijn laatste jaren hebben meegemaakt; een veelzeggend gegeven. De laatste keer dat Out voor een camera verscheen, was voor het tv-programma Single Luck over onehitwonders. Het ging over Kom uit de bedstee mijn liefste, waarmee hij als Egbert Douwe in 1968 een nummer 1-hit scoorde. Toen de minidocumentaire werd uitgezonden, was Out al overleden.

Bert van der Veer: ‘Mister Veronica’. Tens Media, €19,95.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden