Plus

De liedjes van nu verbreken record na record in onze al bijna zestig jaar oude Top 40. Hoe zit dat?

Harry Styles voert al zestien weken de Top 40 aan met As it was. Daarmee evenaarde hij vorige week het record van Calvin Harris en Dua Lipa (One Kiss), dat nog maar vier jaar oud is. De liedjes van nu verbreken de records in een hitlijst met een historie van al bijna zestig jaar. Hoe zit dat?

Alexander van Eenennaam
Harry Styles. Beeld WireImage
Harry Styles.Beeld WireImage

Ruim 23 jaar lang was er voor de Limburgse zanger Heintje één zekerheid in het leven: zijn hit Ich bau’ dir ein Schloss was het lied dat het langst op nummer 1 had gestaan in de Top 40, liefst tien weken. De zanger die met zijn bekende Mama een jaar eerder niet eens op 1 kwam, vestigde zijn record in 1968. Pas in 1991 kwam er een eind aan, toen Bryan Adams toesloeg met zijn mierzoete soundtrack van de film Robin Hood: Prince of Thieves (Everything I do) I do it for you tikte de elf weken aan.

De laatste tien jaar sneuvelt het record om de haverklap. Van de tien langst genoteerde nummer 1-hits stammen er negen uit de afgelopen tien jaar. Die ene uitzondering dateert van voor het streaming-tijdperk: Dromen zijn bedrog van Marco Borsato. Dat lied uit 1994 staat met twaalf weken op 1 op een gedeelde achtste plek van de ranglijst.

In die tijd ging het nog over de verkoop van cd’tjes, nu al lang niet meer. Bij de best verkochte single in Nederland, Candle in the wind van Elton John, gingen er 580.000 singletjes over de toonbank. Hoe vaak die vervolgens gedraaid zijn, weet niemand.

Streams tegenover fysieke verkoop

Dat is het verschil met Spotify, dat wel elke draaibeurt registreert. “Streams afzetten tegenover fysieke verkoop is lastig,” stelt Harry Denekamp, de man die namens de Stichting Nederlandse Top 40 alle feiten bijhoudt. “Je kunt één verkocht exemplaar gelijk stellen aan 225 streams. Maar dan nog is het verschil enorm. In het geval van Candle in the Wind zouden dat dan ruim 130 miljoen streams in Nederland moeten zijn. One Kiss staat sinds 2018 op 45 miljoen (mondiaal 1,4 miljard) en As it was op 25 miljoen (mondiaal 1 miljard).”

En toch breken de moderne hits de records, omdat de Top 40 op populariteit per week wordt gemaakt, op basis van streams, trends op sociale media en radiozendtijd. Zouden we weten hoe vaak Candle in the wind is gedraaid in Nederlandse woonkamers en auto’s, dan zou Elton John mogelijk een nauwelijks te breken record achter zijn naam hebben gehad.

As it was werkt ook als zomerhit’

As it was levert niet alleen Harry Styles (28) flink wat geld op. De Britse zanger schreef het lied samen met Kid Harpoon en Tyler Johnson, singer-songwriters die ook de productie van het lied hebben gedaan. Het is een liedje van nog geen drie minuten, dat op het eerste gehoor niet eens zo speciaal klinkt dat het hitlijst-historie zou moeten schrijven.

“Toch verbaast het mij niet dat As it was zo lang op 1 staat,” zegt dj Wim van Helden. Hij kondigde vanmiddag in de wekelijkse uitzending van de Top 40 bij Qmusic – vaste presentator Domien Verschuuren heeft vakantie – de plaat aan. “Het heeft een paar troeven. Het zit goed in elkaar, is catchy en vrolijk, en blijkt ook nog eens een echte zomerplaat. Hij scoorde al heel goed toen de zomer begon en hij voldoet ook als zomerhit.”

Geloofwaardig

Harry Styles heeft als artiest niet alleen een grote fanschare, hij is bij meerdere groepen geloofwaardig. “Dit liedje kan prima tussendoor bij een radiostation dat classics draait,” stelt Van Helden. “Maar het kan net zo goed langskomen bij een zender die zich richt op nieuwe en alternatieve muziek, of bij een hitstation als Qmusic.”

De kracht zit hem volgens Van Helden in de retrovibe. “Het riedeltje dat het nummer zijn herkenbaarheid geeft deed me denken aan Blinding Lights van The Weeknd. Waylon en Jan Smit hebben ook zoiets in hun gezamenlijke single. In de jaren 80 was Take on me van A-Ha zo’n beetje het vertrekpunt. Dat was een schoolvoorbeeld voor best wel wat hits van de afgelopen jaren.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden