Plus Concertrecensie

De levenslust spat van Nieuw Ensemble af

Muziekgebouw. Beeld Maarten Steenvoort

Het Nieuw Ensemble, opgericht in het jaar 1980, geeft op 5 december zijn allerlaatste concert. Daarna is het afgelopen, uit, finito en is Nederland een van de parels in de ooit ­blinkende ketting van de ensemblecultuur armer. Oorzaak: het langzaam werkende gif van Rutte I, het kabinet der geestelijke armoe.

Hoe betreurenswaardig dit ook is, het Nieuw Ensemble loopt het onafwendbare einde met een stralende glimlach tegemoet. De levenslust spatte er donderdagavond in het Muziekgebouw weer van af bij de uitvoering van het 58 minuten durende Thirty Situations van Joël Bons in de nieuwe versie van 2019, een werk waarin de vreugdevolle en levensomarmende noten over elkaar buitelen.

Speelse inventiviteit

Joël Bons, de artistiek leider van het ensemble, heeft zichzelf een paar jaar geleden als componist herijkt en de historische ballast, de remmingen, de twijfel en de zelfkritiek die hem bij het notenschrijven lang in de weg hebben gezeten rigoureus overboord gegooid. Dat heeft niet alleen geleid tot het wonderschone stuk Nomaden, waarvoor hij eerder dit jaar de Grawemeyer Award in de wacht sleepte, maar ook tot het al even bruisende Thirty Situations – muziek die bij de luisteraar een permanente glimlach teweegbrengt, omdat speelse inventiviteit dat nu eenmaal doet.

Toch moet Bons oppassen dat hij niet doorslaat in zijn tomeloze enthousiasme. Waar Nomaden perfect geproportioneerd was, worden sommige delen van Thirty Situations te lang uitgesponnen, waardoor de spanning wegzakt. Dat geldt met name voor het eerste (mager materiaal) en het laatste deel (leuk beatlesk thema dat ontaardt in een dans waarbij ook het publiek wordt betrokken). Maar alles daar tussenin is prachtig, betoverend, kwikzilverig en aanstekelijk of mysterieus, mede dankzij het evocatieve gebruik van elektro­nica, een heerlijke drummer en een sopraan (Pia Davila) die zich door de zaal heen beweegt.

De musici speelden onder de bezielende leiding van Ed Spanjaard op het scherp van de snede.

Een ondraaglijke gedachte dat dit straks weg is.

Klassiek

Nieuw Ensemble/Ed Spanjaard

Wat Thirty Situations van Joël Bons

Gehoord 24/10 Muziekgebouw

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden