Plus

De Kunstmeisjes schrijven losjes over toffe kunst

'Kunst hoeft niet moeilijk te zijn, en al helemaal niet elitair.' Het is het motto van De Kunstmeisjes, drie jonge kunsthistorici: Mirjam Kooiman (28), Nathalie Maciesza (28) en Renee Schuiten-Kniepstra (29).

'De Kunstmeisjes' Nathalie Maciesza, Mirjam Kooiman en Renee Schuiten-Kniepstra schrijven hun blog naast hun fulltimebaan Beeld Tammy van Nerum

Op hun succesvolle blog recenseren De Kunstmeisjes tentoonstellingen, op een losse en informele manier. Ook tippen ze voor maandblad Elle de 'tofste tentoonstellingen'. "Als je tijdens een tentoonstelling rondkijkt is het gemiddelde publiek nog steeds vijftig plus en blank. Wij proberen kunst relevant en toegankelijk voor iedereen te maken," aldus Renee Schuiten-Kniepstra.

De blog die zij sinds 2,5 jaar heeft met Mirjam Kooiman en Nathalie Maciesza leest als een what's hot and what's not in het tentoonstellingsaanbod, inclusief de tijd die je er ongeveer aan kwijt bent en een moeilijkheidsgraadmeter (van beginner tot 'crazy pro').

Maciesza: "Soms is een tentoonstelling zo conceptueel dat wij echt denken dat je moet snappen waar het vandaan komt om het te kunnen waarderen. Dan geven we dus een waarschuwing, naast onze uitleg van de tentoonstelling. Maar de lezer moet vooral zichzelf in een bepaalde categorie plaatsen."

Kooiman, Maciesza en Schuiten-Kniepstra raakten met elkaar bevriend tijdens hun bachelor kunst­geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Tegen het eind van hun studie besloten ze in elk geval één keer per week een tentoonstelling te bezoeken, om kunst met enige regelmaat zelf te ervaren en er niet alleen in droge theorieboeken over te lezen.

Geuzennaam
Maciesza: "Elke week vroegen we ons weer af waar we naartoe moesten en al snel kwamen we erachter dat er online niet veel meer dan óf simpele lijstjes met een top 5 van de leukste musea, óf vrij ingewikkelde recensies te vinden waren.

Niks was echt gericht op onze doelgroep of op mensen die geen misschien wat minder weten over kunst. Toen dachten we: wat we missen kunnen we zelf creëren." Zo begonnen de drie hun ervaringen aanvankelijk te delen op Instagram. Aanstekelijk informeren werd de inzet.

'De Kunstmeisjes' is een geuzennaam. Ze vinden namelijk dat er vaak nogal denigrerend gesproken wordt over jonge vrouwen in de kunstwereld. Denk bijvoorbeeld aan de term 'gallerina's', die wordt gebruikt om het stereotype van arrogante en knappe vrouwelijke galeriehouders en assistentes aan te duiden.

Amerikaanse bloggers
Kooiman: "We gingen eigenlijk voor de grap de hashtag #kunstmeisjes onder onze berichten gebruiken, maar op een gegeven moment kregen wij steeds vaker de vraag waar 'De Kunstmeisjes' deze week naartoe gingen, zo bleef de naam hangen. Hopelijk hebben we die naam kunnen reclaimen als iets positiefs."

Het duurde nog een jaar voordat ze werkelijk hun blog lanceerden. "We wilden echt een ­solide concept neerzetten en het professioneel aanpakken. We hebben dus heel veel voor­onderzoek gedaan naar hoe bijvoorbeeld Amerikaanse bloggers het aanpakken, die lopen namelijk nogal voor."

Toen het uiteindelijk zover was, drukte Maciesza de anderen op het hart dat waarschijnlijk alleen hun moeders en een paar verdwaalde vriendinnen hun stukken zouden lezen. Schuiten-Kniepstra: "Inmiddels hebben we een heleboel moeders en verdwaalde vriendinnen."

Millennials
De Kunstmeisjes hebben ondertussen ook nog hectische fulltimebanen: Kooiman is curator bij Foam, Maciesza werkt bij Museum Het Rembrandthuis en Collectie Six en Schuiten-Kniepstra is creative manager bij het Lloyd Hotel. "Het combineren van de blog met ons werk wordt steeds moeilijker. Sinds kort hebben we daarom vijf redacteuren aangenomen, wat een hoop voor ons oplost."

De drie pretenderen geen strikte kunstcritici te zijn. "We houden ons niet aan alle regels van de kunstkritiek, wat een vak apart is. Natuurlijk kijken we wel kritisch naar de tentoonstellingen, maar als we iets echt niet goed vinden kiezen we er eerder voor om er niet over te schrijven. Anders gaat het recht tegen ons doel in om mensen te enthousiasmeren vaker naar tentoonstellingen te gaan," aldus Kooiman.

Ze ontvangen positieve reacties van verschillende leeftijdsgroepen, maar door hun losse schrijfstijl bereiken ze vooral millennials. Maciesza: "Dit is een doelgroep waar musea graag meer contact mee willen krijgen en wij dragen daar indirect ons steentje aan bij. Daar krijgen we dan ook veel complimenten uit de museum- en galeriewereld over."

Volgens Schuiten-Kniepstra helpt het ook dat ze hun website lanceerden rond de tijd dat het cool begon te worden om jezelf op sociale media te identificeren met kunst. Kooiman: "Inmiddels schieten de toegankelijke kunstblogs uit de grond, maar wij waren er vroeg bij. Met onze kennis en ervaring hopen we ons te kunnen onderscheiden en onze lezers echt mee te kunnen nemen in de kunstwereld."

kunstmeisjes.com
Instagram: @kunstmeisjes

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden