Plus Beeldende kunst

De kunst van Pino Pinelli mag je aanraken

Bij de tentoonstelling in The Merchant House mag je iets wat bijna nergens mag: de werken van Pino Pinelli mag je met je handen aanraken.

Werk van Elsa Tomkowiak Beeld Elsa Tomkowiak

Marsha Plotnitsky, de drijvende kracht achter The Merchant House aan de Herengracht, doet een vreemd voorstel als we op bezoek zijn in haar statige kunstruimte. Aan de muur hangen felgelkleurde kunstwerken van de Italiaanse kunstenaar Pino Pinelli (1938). “Het is de bedoeling dat je ze aanraakt,” zegt Plotnitsky.

Dat is sowieso nogal ongebruikelijk bij kunstwerken, maar zeker bij deze. De werken zien er namelijk nogal kwetsbaar uit. Het oppervlak is zo intens van kleur dat het lijkt of het pigment in dikke lagen losjes over het oppervlak is gestrooid. In die zin lijken ze een beetje op de vroege beelden van de Britse beeldhouwer Anish Kapoor, die zijn beelden vaak bedolf onder een laag puur pigment.

Driedimensionaal

Als je de werken van Pinelli inderdaad aanraakt, blijken ze niet af te geven en ze zijn ook veel harder dan gedacht. Tegelijk hebben je vingers de neiging de groeven in het oppervlak te volgen en daarmee herhaal je in feite de handeling van de kunstenaar. Die heeft het werk ook gemaakt door met zijn vingertoppen sporen in het oppervlak te kerven.

In de jaren zeventig probeerde Pinelli een nieuwe draai aan de schilderkunst te geven door zijn schilderijen sculpturale kwaliteiten mee te geven. Het rechthoekige kader maakte plaats voor shaped canvases. Het platte vlak veranderde in driedimensionale objecten aan de muur, een subtiel maar wezenlijk verschil. Door de toeschouwer ook nog uit te nodigen om ze aan te raken, voegde hij er een performatieve handeling aan toe.

Kindertekeningen

The Merchant House combineert het werk van Pinelli nu met twee Franse kunstenaars van een jongere generatie voor wie die performatieve kant ook belangrijk is. Mary Sue (1979) presenteert een videoprojectie naast een shaped canvas van Pinelli. De kunstenaar speelt daarin een doventolk die uitleg geeft over het werk van Pinelli.

Daarnaast heeft The Merchant House een aantal tekeningen van Mary Sue die gebaseerd zijn op kindertekeningen. De krasserige lijnen, die zich ook uitstrekken over de passe-partouts, lijken door een computer gescand en geprint. Het is alsof ze opgebouwd zijn uit pixels. Van dichtbij blijken ze echter wel degelijk met de hand te zijn getekend.

Elsa Tomkowiak (1981) is vertegenwoordigd met een aantal schuimrubberen sculpturen die zijn doordrenkt met pigment. Tomkowiak, van wie nu overigens ook een kleurige tunnel van plastic te zien is op ArtZuid, tovert alle kleuren van de regenboog tevoorschijn in het zachte, poreuze materiaal. Dat schijnt met behoorlijk veel fysieke kracht gepaard te gaan, waardoor het maken van deze werken ook een soort performance wordt. Een gevonden matras dat in vijf stroken is gesneden, verandert zo in een wonderlijke kleurexplosie.

Wat Pino Pinelli, Elsa Tomkowiak en Mary Sue
Waar The Merchant House, Herengracht 254
Te zien t/m 31/8

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden