PlusDansrecensie

De kuddedieren zijn strak afgericht in dansvoorstelling Revolt

Fritz De Jong
null Beeld Phile  Deprez
Beeld Phile Deprez

De computer is de baas, aan het begin van Revolt. Met sonore stem wordt een groepje anonieme figuren gecommandeerd. Als mummies zijn ze ingezwachteld, van kop tot teen, met linten die knalrood bedrukt zijn met de tekst ‘SOCIETY’. Het idee dat individuen worden ingesnoerd door de samenleving is natuurlijk niet nieuw, maar choreografe Cecilia Moisio heeft hier wel een komische vorm gevonden om kuddegedrag te visualiseren. Als cartoonfiguren die met hoge stemmetjes babbelgeluiden voortbrengen, gehoorzamen ze, op het commando ‘enter society’.

Hysterie rond Black Friday

Of het nou om hysterie rond Black Friday gaat, om niezen en hoesten in je elleboog of om het volgen van modegrillen: de kuddedieren blijken strak te zijn afgericht. De experimentele setting wordt uitgebreid als enkele performers opkomen in labjassen. Het publiek, bij de ingang voorzien van gekleurde kaartjes en een briefje met instructies, wordt op basis van de verstrekte kleuren ingedeeld in types: de agressor, de niemand, het slachtoffer of de perfecte volger. Hierna verliest de voorstelling snel stoom. Gedanste en gespeelde scènes worden afgewisseld met in extreme close-up gefilmde interviews met jongeren, die op het achterdoek worden geprojecteerd. Hun verhalen zijn op zich interessant, maar tegelijkertijd halen ze zoveel onderwerpen overhoop dat iedere focus verloren gaat.

Dit euvel herkennen we uit Moisio’s vorige productie bij Maas theater en dans, Victory. Persoonlijk vind ik dat die video’s de vaart uit de voorstelling halen. Maar ja, Victory won destijds bij de Nederlandse Dansdagen wel de prijs van de jongerenjury. Kennelijk vindt de 14+-doelgroep die onderbrekingen niet bezwaarlijk. Diezelfde jongeren zullen ook met instemming het slot bekijken. Na een lange, opzettelijk chaotische sequentie waarin de dansers afrekenen met de standaardleuzen, revolutionaire gebaren en protestborden van weleer wordt de oudere garde vriendelijk bedankt voor hun inzet. En of de oudjes het nu maar aan hen willen overlaten: ‘We will save ourselves.’

Revolt

Choreografie Cecilia Moisio
Door Maas theater en dans
Gezien 14/10, Den Haag
Nog te zien 27/10 De Krakeling, 11/12 CC Amstel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden