‘De koning ontvangt’ van Eduardo Mendoza mist focus

Het verhaal speelt zich af in de jaren zestig en zeventig, tijdens de nadagen van het Francoregime.   Beeld Getty Images
Het verhaal speelt zich af in de jaren zestig en zeventig, tijdens de nadagen van het Francoregime.Beeld Getty Images

De Spaanse schrijver Eduardo Mendoza (78), bekend van onder andere De stad der wonderen, staat bekend om spannende intriges tegen een historisch decor, met name het regime van dictator Franco. De historische achtergrond van zijn nieuwe boek De koning ontvangt is recenter: het verhaal speelt zich af eind jaren zestig, begin jaren zeventig van de afgelopen eeuw.

In Spanje verkeert het Franco-regime in zijn nadagen, en de wereld verandert in hoog tempo onder invloed van geloofsbevrijding, de seksuele revolutie, de emancipatie van homoseksuelen en feminisme. Hoofdpersoon is Rufo Batalla, een net afgestudeerde twintiger, die niet weet wat hij wil in het leven en zich de vrijheden van de nieuwe tijd maar een beetje laat aanleunen, zonder al te veel begeestering.

Queen Elizabeth

In zijn baantje als journalist krijgt hij de opdracht verslag te doen van een koninklijk huwelijk tussen prins Tadeusz Tukulullo en Queen Elizabeth. Deze ontmoeting zal een bijzondere rol gaan spelen in het leven van Rufo, want de prins neemt hem in vertrouwen en bekent dat het huwelijk eigenlijk fake is en hijzelf een prins in ballingschap van een niet-bestaand land. Queen Elizabeth blijkt Monica Coover te heten, de vrouw met wie Rufo de nacht voor de bruiloft het bed heeft gedeeld.

Geheim klusje

Op onverwachte momenten kruisen in de jaren erna hun levens nog tweemaal, steeds als Rufo een geheim klusje voor de prins moet uitvoeren. Intussen is Rufo verhuisd naar New York, waar hij werkt bij de kamer van koophandel en een knipperlichtrelatie heeft met Valentina.

De koning ontvangt wordt aangekondigd als het eerste deel van een ‘episch drieluik’ over de geschiedenis van Spanje en de westerse wereld. Misschien is dat de reden dat de roman focus mist. Het verhaal begint interessant, met die ontmoeting met een opmerkelijke prins. Wat voor figuur is hij? Waarvoor staat hij symbool?

Boeiend decor

Maar deze ‘vriendschap’ tussen Rufo en het ‘koninklijke echtpaar’ speelt vervolgens zo sporadisch een rol dat die als rode draad niet uit de verf komt. Rufo wil maar niet iemand van vlees en bloed worden, en dat geldt ook voor de talrijke onuitgewerkte personages die de revue passeren. Te veel beschrijvingen en politieke en geschiedkundige uitweidingen maken het verhaal wat langdradig.

Al met al maakt dat De koning ontvangt niet tot het soepelste boek dat uit Mendoza’s pen is gevloeid, en dat is jammer. De gekozen historische setting – een tijd van verwachtingen, vrijheid, hoop en illusies – heeft alles in zich om een boeiend decor te vormen. Het is te hopen dat Mendoza in het volgende deel die setting beter weet te benutten en vooral zijn personages weet te transformeren in mensen met wie je als lezer zou willen meeleven.

Fictie

Eduardo Mendoza

De koning ontvangt