Mrs. Mokum

De kleding van Nobody Has To Know heeft geen maten of labels

Kledingmerk Nobody Has To Know maakt geen onderscheid tussen geslacht en figuur. 'Het gaat erom dat je je fijn voelt in de kleding, ongeacht voor wie de kleding zou zijn gemaakt.' Deel 12 van een serie verzorgd door de lifestylebloggers van Mrs. Mokum.

Jiske Snoeks en Hannah van Dijck. Beeld Annabel van Royen
Jiske Snoeks en Hannah van Dijck.Beeld Annabel van Royen

Eigenaressen Hannah van Dijck en Jiske Snoeks kenden elkaar al langer voordat ze samen NHTK oprichtten. 'We deden wel al vaker klussen samen in de modewereld, van collecties ontwerpen tot lookbooks schieten,' vertelt Van Dijck. 'Al snel kwamen we erachter dat we niet alleen dezelfde smaak hadden, maar dat we ook qua stijl en werkhouding op dezelfde lijn zaten.'

Van Dijck en Snoeks huurden een kantoor in Amsterdam en niet veel later kregen de dames de mogelijkheid om een shop-in-shop te runnen in kledingwinkel Revenge in Utrecht, waar ze een aantal vierkante meters tot hun beschikking kregen. Hun kleding hing vervolgens in verschillende winkels, ook in Amsterdam, waar ze een gedeelte van Emporium Of Wonders vulden op de Zeedijk.

Unisex
Bij de filosofie achter het merk wordt geen onderscheid gemaakt tussen geslacht en figuur. Van Dijck vertelt: 'We willen eigenlijk dat het label helemaal unisex is en zo een gender blur creëren. We hebben een paar 'mannenkledingstukken', maar die worden ook gewoon gekocht door vrouwen. Andersom is het iets moeilijker, zo hebben we ook bijvoorbeeld een paar topjes met kant en dat wordt niet zo snel door een man gekocht. Maar over het algemeen willen we dat iedereen alle kledingstukken zou kunnen dragen.'

Snoeks: 'Men wordt zo vaak zand in de ogen gestrooid door labels of maten ergens in of op te plakken. Vrouwen kunnen in paniek raken als ze normaal maat 40 hebben en dan een maatje 44 aantrekken die opeens goed zit. 'Who cares' welke maat iets is, wat hoort, of wat niet? Het gaat erom dat je je fijn voelt in de kleding die je zelf graag aan wilt doen, ongeacht voor wie de kleding dan zou zijn gemaakt.'

Amsterdams atelier
Niet alleen de filosofie achter het merk is opmerkelijk, ook de manier waarop de kleding wordt geproduceerd. De collectie wordt ontworpen door de dames en vervolgens gemaakt door een klein Amsterdams atelier aan huis. 'We willen geen massale oplage en we vinden het fijn dat onze kleding wordt geproduceerd door een toffe dame in Amsterdam en niet ergens in een fabriek in China,' legt Van Dijck toe. 'Dat zou ook niet passen bij ons merk.'

Daarnaast werken de dames samen met drukkerij Loenatix, een Amsterdams bedrijf waarin wordt gewerkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vaak zijn dit ex-verslaafden en dak- en thuislozen, maar ook mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. 'Naast het samenwerken met jonge ontwerpers, vinden we het ook heel leuk en belangrijk om dit soort samenwerkingsverbanden aan te gaan,' vertelt Snoeks. 'Wat we ook doen, is oude collecties weggeven aan mensen die het niet zo breed hebben.'

Concept store
Inmiddels is een grote droom van de dames verwezenlijkt en opent binnenkort hun eerste eigen concept store de deuren. 'In deze store willen we wel voornamelijk ons eigen merk verkopen, maar er is ook plaats voor kunstenaars en jonge ontwerpers,' vertelt Snoeks. 'Onze droom bestaat eigenlijk uit twee takken, NHTK stores - zowel on- als offline - en een eigen modelabel op de markt brengen. De winkels zijn op die manier dan ook weer een platform voor ons label.'

Van Dijck: 'We werken vanuit onze eigen basis en visie, met een eigen kledinglabel. Maar we werken ook samen met andere ontwerpers. Als we voelen dat ze aansluiten op ons merk, bieden we ze graag een podium!'

De concept store van Nobody Has To Know opent 1 maart de deuren aan de Ceintuurbaan 320 in Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden