PlusGallery Viewer

De keuze van Anne-Marie Ros: ‘Een werk moet je raken en niet meer loslaten’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Waar kopen ze kunst en vooral: wat kopen ze? Zelfstandig ondernemer Anne-Marie Ros (57) besefte pas rond haar dertigste dat je kunst ook kunt kopen. ‘Tot dan keek ik er alleen naar.’

Anne-Marie Ros: een creatieve project­organisator en curator ‘die mooie dingen creëert en mooie dingen laat gebeuren’. Beeld
Anne-Marie Ros: een creatieve project­organisator en curator ‘die mooie dingen creëert en mooie dingen laat gebeuren’.

Wat betekent kunst voor u?

“Kunst is mijn leven, leven is kunst.”

Heeft u kunst van huis uit meegekregen?

“In mijn jeugd werd ik omringd door kunst­zinnige mensen. Het is vooral de punktijd ­geweest die mij heeft gevormd, totdat ik naar de kunstacademie ging en zich voor mij een nieuwe ­wereld opende – die van de kunst. Pas rond mijn dertigste viel het kwartje dat je kunst ook kunt kopen, tot dan keek ik er voornamelijk naar.”

Waar haalt u uw informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan?

“Ik lees het NRC, de Volkskrant en Algemeen Dagblad. Ook volg ik veel online, via bijvoorbeeld See All This, Lost Painters, Trendbeheer, Art Index Rotterdam, en via social media.”

Waar bekijkt u het liefste kunst?

“Mijn voorkeur gaat uit naar fysieke plekken, daar waar de kunst wordt gemaakt of onderweg, in het publieke domein. Ik houd van ­galeries; galeriehouders maken een gerichte voorselectie uit het enorme kunstaanbod. Hun programma’s bieden visie, context en kwaliteit. Een kunstbeurs bezoeken is voor mij een inspirerende en efficiënte manier om nieuwe galeries, initiatieven en kunstenaars te ontdekken en een indruk te krijgen van het actuele aanbod.”

Transparante borduurtekening Lex Barbarorum V (2017) van Saminte Ekeland. Beeld Frank Taal Galerie
Transparante borduurtekening Lex Barbarorum V (2017) van Saminte Ekeland.Beeld Frank Taal Galerie

Hoe vaak per jaar koopt u kunst?

“Ik koop af en toe kunst, voornamelijk op klein formaat, meestal unieke werken en natuurlijk in oplage bij fotografie.”

En waar koopt u dan: in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

“Ik koop werken via galeries, op kunstbeurzen en soms direct van de kunstenaar. Online doe ik alleen een aanschaf als ik het werk van de kunstenaar al een keer in het echt heb gezien.”

Is het belangrijk dat u en uw partner het altijd eens zijn over een aankoop?

“Wij hoeven het niet eens te zijn met elkaar als we iets kopen. Mijn partner en ik hebben een uitgesproken voorkeur en vaak komt die overeen. Bij de aanschaf van kunst beperken we ­elkaar niet en volgen we vooral onze eigen ­intuïtie. Een werk moet je raken en niet meer loslaten.”

8013191 (2019) van Katinka Lampe. Ros: ‘Haar schilderijen nodigen je uit om te kijken én te zien.’ Beeld Galerie Ron Mandos
8013191 (2019) van Katinka Lampe. Ros: ‘Haar schilderijen nodigen je uit om te kijken én te zien.’Beeld Galerie Ron Mandos

Is er een galerie waar u een speciale band mee heeft?

“Er zijn meerdere galeries waar ik een speciale band mee heb, en die ik met grote belangstelling volg en steun. De eerste was Galerie Ron Mandos, die volgden wij van Rotterdam naar Amsterdam. Er zijn ook galeries die fysiek verdwijnen, zoals RAM Foundation, en die ik nu online volg op www.ramfoundation.nl/overview.php, voor de interviews.”

Als u een onbeperkt budget had, van wie zou u dan een werk aankopen?

“Als me dit jaren geleden was gevraagd, dan had ik Louise Bourgeois gezegd. Met een onbeperkt budget zou ik nu geen kunst kopen, maar ­eerder kunstinitiatieven steunen waarmee schrijvers, curatoren en kunstenaars in alle disciplines werk kunnen ontwikkelen, tonen en delen.”

Wie zijn uw favoriete kunstenaars?

“Ik houd van het werk van Céline Pannetier, een Franse fotograaf die nu in Barcelona woont, en dan vooral van haar fotoserie The Straw ­Conspiracy uit 2019. Ik zou haar blik op Barcelona zonder toeristen wel willen zien. Verder spreekt Saminte Ekeland me aan, ­vanwege haar techniek. Ze tekent met draad en creëert zo bijzondere, transparante borduur­tekeningen. Daarnaast houd ik van het glaswerk van Maria Roosen, dat is lekker plastisch en prachtig van kleur. En van de schilderijen van Katinka Lampe: die nodigen je uit om te kijken én te zien.”

Een langere versie lezen of zelf kunst kopen? www.galleryviewer.com

The Straw Conspiracy (2019) van Céline Pannetier, een van de favoriete kunstenaars van Anne-Marie Ros Beeld Chrysalid Gallery
The Straw Conspiracy (2019) van Céline Pannetier, een van de favoriete kunstenaars van Anne-Marie RosBeeld Chrysalid Gallery
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden