De Kerstmatinee werd gered door een piepjonge dirigent

Klaus Mäkelä met het Concertgebouworkest. Beeld Milagro Elstak
Klaus Mäkelä met het Concertgebouworkest.Beeld Milagro Elstak

De Kerstmatinee van het Concertgebouworkest kreeg in de periode 1977-1987 een steeds feller oplichtende magische glans toen de toenmalige chef-dirigent Bernard Haitink zich zette aan een steeds indrukwekkender wordende reeks uitvoeringen van Mahlers symfonieën. Die werden door de Avro rechtstreeks op televisie uitgezonden en doorgestraald naar heel Europa en bereikten zo grote aantallen kijkers.

Na Haitinks vertrek nam Riccardo Chailly het roer over. Bij zijn Kerstmatinee serveerde hij prachtige Puccini’s, maar de kerstboodschap was op den duur ver te zoeken. Moord en overspel in Il tabarro, zelfmoord in Suor Angelico – zalig kerstfeest allemaal. Een intellectueel dieptepuntje werd bereikt met het Stabat Mater van Rossini, waarin de Moeder weent bij het zien van haar Zoon aan het Kruis. Paasmuziek met kerst. Tuurlijk.

De Kerstmatinee van het gruweljaar 2020 werd geteisterd door tegenslag. Verdi’s Quattro pezzi sacri verdween van het programma omdat het Groot Omroepkoor vanwege de coronamaatregelen niet mocht zingen en tot overmaat van ramp moest Fabio Luisi daarna in quarantaine omdat hij Covid-19 had opgelopen en zegde ook tenor Piero Pretti wegens ziekte af. Wat te doen?

Het KCO belde de piepjonge Finse dirigent Klaus Mäkelä (24), die drie maanden geleden een succesvol debuut bij het orkest had gemaakt. Hij zei ja, en nam Beethovens Pastorale en Debussy’s La mer mee.

Op televisie waren frisse uitvoeringen te horen, maar met die geheel lege, sfeerloze Grote Zaal van het Concertgebouw, was het toch alsof je naar een repetitie zat te kijken.

Kerstmatinee