PlusKlassieker

De kern van de zaak: een tijdcapsule voor wie even terug wil naar de jaren 90

Welke moderne klassiekers moet je als literatuurminnend wereldburger hebben gelezen? Dieuwertje ­Mertens maakt een selectie. Deze week De kern van de zaak (1997) van de ­Australische Madeleine St. John.

De kern van de zaak (1997) van de ­Australische Madeleine St. John.

Waar gaat het boek over?

Nicola gaat sigaretten halen. Als ze terugkomt zegt haar vriend Jonathan dat hij tot de conclusie is gekomen dat ze beter uit elkaar kunnen gaan. Zijn opmerking komt als een donderslag bij heldere hemel. Nicola gaat te rade bij vrienden, die op hun beurt de relatie van Nicola en Jonathan onder de loep nemen. De roman doet een beetje denken aan Couples van John Updike; een hoop gedoe onder een vergrootglas.

Waarom zou je De kern van de zaak lezen?

Niet omdat het zo’n verheffende roman of stilistisch pareltje is, maar wel omdat het een tijdcapsule is voor wie even terug wil naar de jaren negentig, toen de liefdesroman volop floreerde. De roman werd onlangs vertaald in het Nederlands door Corine Kisling. Het boek bestaat voornamelijk uit dialogen – een leuke vorm, mits goed uitgevoerd – en laat zien in welke bochten een vrouw zich wringt om vast te houden aan de liefde en het volmaakte plaatje, ­terwijl de man angstvallig probeert te ontsnappen. Niemand wil uit de toon vallen.

De toon is droog en pragmatisch en doet denken aan populaire romcoms, zoals Bridget Jones’s Diary (2001). Alles voor de liefde. (Nee, vroeger was niet alles beter!)

Wie is het opmerkelijkste personage?

Jonathan is het grote enigma, althans dat wil St. John (1941-2006) de lezer doen geloven. Een lul eersteklas, ‘die klootzak van een Jonathan’, dat hij die ‘arme Nicola’ zomaar dumpt. Zichzelf begrijpen doet hij evenmin. Heeft hij koudwatervrees, is hij verveeld?

Hoe werd de roman ontvangen?

De uitgever dacht er in 1997 niet aan het boek in te sturen voor de Man Booker Prize, daarvoor werd het ‘te licht’ bevonden. De Bookerjury was toch onder de indruk van haar ‘beknopte en elegante proza’ en de roman haalde de shortlist.

Wie liet zich erdoor inspireren?

De Australische journaliste Helen Trinca maakte na het lezen van deze roman kennis met het werk van Madeleine St. John. Dit leidde uiteindelijk tot de biografie Madeleine (2013). 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden