Achtergrond

De Kaneelfabriek zoekt serieuze literaire dichters en schrijvers

De kleine nieuwe literaire uitgeverij De Kaneelfabriek hoopt op termijn uit te groeien tot een dichters- en schrijverscollectief. ‘Wij staan voor kwaliteitsbewaking.’ 

De Kaneelkisten – met vijf poëziebundels en tijdschrift De honingzaag – worden ingepakt.

Je hebt ondernemers, zegt Ruud Poppelaars (59), die het leuk vinden om een skybox af te huren om hun klanten mee te nemen naar voetbalwedstrijden. Zo niet hij, ceo van Filtech, een bedrijf dat fijnstoffilters produceert, met vestigingen in Frankrijk, Zwitserland en Nederland. Zijn hobby is poëzie, en hij doet in zijn vrije tijd liever leuke dingen. En dus ziet hij er geen been in eigen geld te steken in de nieuwe kleine literaire uitgeverij De Kaneelfabriek in het Brabantse Udenhout.

Vijf poëziebundels bracht de uitgeverij in december uit, en de eerste editie van De honingzaag, een tweejaarlijks tijdschrift voor literatuur en filosofie – het hele pakket is verkrijgbaar in een houten ‘kaneelkist’ in een gelimiteerde oplage van 200 exemplaren.

“We zijn een stichting, we hebben geen commerciële doeleinden. We verkopen de bundels tegen kostprijs en ik denk dat de uitgeverij zichzelf vanaf volgend jaar kan bedruipen. We hebben nu ‘vrienden van De Kaneelfabriek’ die incidenteel bijdragen, en ik ga ervan uit dat ik nog een of twee keer een schenking moet doen. Ik geniet er erg van en hoef het geld ook niet terug. Ik wil dat er een dichters- en schrijverscollectief ontstaat en dat ze me over twee, drie jaar helemaal niet meer nodig hebben.”

Tegenbeweging

Het was dichter Martijn Benders, van wie nu bundel Baah baaah krakschaap is verschenen (met een werkbeurs van het Letterenfonds), die bij hem aan de bel trok. Poppelaars: “Er is een conglomeraat van oude, traditionele uitgeverijen die niet in poëzie willen investeren. Nou ja, als de dichter in kwestie mooi en jong is, willen ze nog wel eens een uitzondering maken. Ik moet het ze nageven: er valt geen geld aan te verdienen. Maar daardoor is de doorstroming beperkt.”

“Als tegenbeweging zijn er allemaal kleine uitgeverijtjes ontstaan met printing on demand: mensen geven zelf hun boekjes uit. Daarbij is er geen enkele kwaliteitsbewaking meer. Dus Benders vroeg aan mij: ‘Kun jij geen uitgeverij beginnen?’ Met een team van vijf man staan wij nu voor die kwaliteitsbewaking. Al hoeven we het niet altijd helemaal met elkaar eens te zijn, we willen geen eenheidsworst.”

Het woord uitgeverij vindt Poppelaars eigenlijk nog wel te hoog gegrepen. “Ik zie ons meer als doorgeefluik in een restaurant met topkoks die mooie gerechten bereiden. Wij mogen de bordjes doorschuiven nadat we eerst de gerechten hebben geproefd en lekker hebben bevonden. Of soms hebben teruggestuurd – graag wat minder zout. Dan moet er nog worden geschrapt en geschaafd.”

Productie van gedachtegoed

Benders stelde voor de uitgeverij De Kaneelwinkel te noemen, naar de befaamde roman De kaneelwinkels van de Poolse schrijver Bruno Schulz (1892-1942). Poppelaars: “Maar ik ben niet van de winkels, ik ben van de fabrieken. Er moet iets gemaakt worden. En ik wilde dat produceren ruim zien: het is niet alleen het drukken van die boekjes. Je produceert zo gedachtegoed, waarvan je hoopt dat er iemand door zal worden geraakt.”

Geen chicklit, bestsellerknallers of pageturners dus, en sex sells is al helemaal niet het adagio. De Kaneelfabriek zoekt serieuze literaire dichters en schrijvers met uitzonderlijk werk. “Vroeger had je de kaneelroutes. Kaneel was iets heel bijzonders dat een lange weg aflegde naar de consument. Het heeft ook een mythische klank, omdat kaneel genoemd wordt in de Bijbel. Ik wil voorkomen dat het te wollig klinkt, maar De Kaneelfabriek staat voor iets, en zo vaak als het kan en we goede invallen krijgen, willen we met iets nieuws en unieks komen.”

De vijf verschenen bundels zijn Hoofdkwartier (Sabine Kars), Kunnen ernstige volkeren verzuidelijkt worden? ( Poppe Laars, pseudoniem van Ad Poppelaars), Het Vijfde Evangelie volgens mickey (Clinton V. du Plessis), Bonterik Sterrenzager (Tijs van Bragt), Baah Baaah Krakschaap ( Martijn Benders). Per stuk €16,75. Alle bundels in de Kaneelkist, inclusief tijdschrift De honingzaag €52,50.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden