De hype was veel beter dan de film

RECENSIE Fitna, regisseur Geert Wilders. Gezien: 27/3, www.liveleak.com.

Het is niet alleen dat Geert Wilders de Koran in een kwaad daglicht stelt, maar hoe dacht u dat 'makers van films' zich voelen, een dag na de première van Fitna?De methodes die Wilders en zijn coregisseur Scarlet Pimpernel hanteren, komen uit het knip- en plakhandboek van de politieke propaganda, deel 1, hoofdstuk 1. Scarlet Pimpernel was overigens een fictieve held en antirevolutionair die Franse aristocraten van de guillotine redde. En die guillotine, daar liggen wij, het Nederlandse volk, onder, begrijpen we uit Fitna, en dat om één voor twaalf, terwijl het lontje bijna is opgebrand, om maar eens wat metaforen te gebruiken die Wilders en zijn gemaskerde antirevolutionaire medestrijder genereus op een hoop gooien en door hun kwartier durende film strooien.

Voor een man die de rol speelt van Peter, uit het sprookje Peter en de Wolf (zie ook Chicken Little), waarin een jongen zijn dorpsgenoten vergeefs waarschuwt voor de grote boze wolf (zie ook 'het vallen van de hemel') citeert hij wel heel kwistig uit de vaderlandse media. En dan niet pagina 17, éénkoloms, achterin, maar chocoladeletters op de voorpagina (vaak met het markante hoofd van de maker van de film eronder). ''De wolf komt!'' roept Peter. ''Hé, vertel ons wat,'' zeggen zijn dorpsgenoten. ''Heb je de krant vanochtend niet gelezen?!''

De film bestaat voor het grootste deel uit beelden uit de grabbelton van de radicale islam, gelardeerd met Koranteksten. 'Maak voorbereiding tegen hen met wat gij kunt aan kracht en paardenvolk,' staat er, en vervolgens zien we beelden van 9/11. Hele erge beelden natuurlijk, binnen een tel op YouTube teruggevonden.

Je zou kunnen zeggen dat zowel teksten als beelden buiten hun context worden gepresenteerd, maar dat is de definitie van filmpropaganda en daarmee treedt Wilders in de voetsporen van Sergej Eisenstein, Leni Riefenstahl en Michael Moore. En daarmee houden de vergelijkingen wel op.

Fitna, the hype was een aanzienlijk geslaagdere productie dan Fitna, the movie, die de indruk maakt door twee scholieren (één droeg zijn Pimpernelmasker) op een doordeweekse avond bij elkaar gegoogled te zijn.

In het tweede deel, waarin Wilders de islamisering van Nederland aan de orde stelt en suggereert dat onze winkelboulevards in rivieren van bloed zullen veranderen, begint de kijker zijn geduld te verliezen. Executies, besnijdenissen en godsdienstwaanzin buitelen over elkaar heen.

En dan: humor! Ansichtkaartje met moskeeën en 'Groeten uit Holland'. Tegen die tijd is het gordijn weggetrokken en is Wilders veranderd in de Tovenaar van Oz , uiteindelijk een bediener van rookmachines.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.