Han Lips kijkt tv

De humor van Scrooge viel niet mee, maar de boodschap was duidelijk

Han Lips schrijft elke dag over wat hij ziet op tv. Vandaag: Scrooge Live.

Scroogle Live op NPO1. Beeld -
Scroogle Live op NPO1.Beeld -

Met schrale kerstdagen in het vooruitzicht trakteerde Omroep Max ons zondag op een hartverwarmend ‘televisiespektakel’. Scrooge Live was als The Passion, maar wegens de coronaregels zonder publiek. En zonder religieus tintje.

Het kerstverhaal van Charles Dickens was door Veldhuis en Kemper bewerkt tot een musical met henzelf in de hoofdrollen, omringd met bekende gezichten van onder anderen Jamai Loman en Kasper van Kooten.

Er kwamen kersthits voorbij, maar ook nummers van Abba en André Hazes. Lips deed zijn best om in kerstsfeer te raken, maar meezingen is niet echt zijn ding. Ook had hij wat opstartproblemen om beeld en tekst te rijmen. Want terwijl de kostuums en decors ons mee terugnamen naar vroeger, gingen de grappen over het nu. Over The Voice Senior, 1,5 meter afstand en Ferd Grapperhaus.

Lips kreeg kromme tenen van de woordgrapjes van de toch al onsympathieke Scrooge. “Compassie? M’n pinpassie zul je bedoelen.” Dat sloot wel aan bij de gedachte achter Scrooge Live. Omroep Max noemde het een muzikale speelfilm, voor Lips was het een mooi aangeklede benefietavond voor het Nationaal Fonds Kinderhulp, dat kinderen steunt die opgroeien onder de armoedegrens.

Een meisje vertelde hoe een nieuwe jas haar leven had veranderd. Niet omdat ze het eindelijk warm had, maar vooral omdat ze niet meer werd gepest om haar zoveelstehands kleding. Een grootvader die in zijn eentje voor twee kleinkinderen zorgde, deelde zijn pijnlijkste herinnering: dat de kinderen soms naar bed gingen met honger.

Je hebt geen drie geesten nodig om een ander mens te worden, zei verteller Veldhuis, een avondje tv kan het verschil maken. Dat had Omroep Max toch slim aangepakt, bedacht Lips terwijl hij zichzelf betrapte op het meeneuriën van Merry Christmas Everyone.

1,4 miljoen kijkers

Scrooge Live, de live-vertolking van A Christmas Carol van Charles Dickens, heeft zondagavond bijna 1,4 miljoen kijkers getrokken. Het muzikale spektakel van de makers van The Passion, dat werd uitgezonden op NPO 1, was daarmee het op twee na best bekeken programma van de dag, blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.

Voor de kerst-Passion, waarin onder anderen Remco Veldhuis, Richard Kemper en Plien van Bennekom te zien waren, was wel veel minder belangstelling dan voor de reguliere versie. Zo trok de vertelling van het paasverhaal eerder dit jaar ruim 2,7 miljoen kijkers en stemden er vorig jaar ruim 2,3 miljoen mensen op af.

De meeste mensen, bijna 2,3 miljoen, keken zondag naar het NOS Journaal van 20.00 uur. De samenvattingen van de Eredivisie waren met ruim 1,9 miljoen kijkers als tweede het populairst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden