Plus

De Hazenstraat Biënnale: opdat de mensen nú komen

Ornis Althuis keek in oktober peinzend rond in zijn Ornis A. Gallery. Op de openingen van zijn exposities is het altijd druk, maar waar waren de bezoekers deze doordeweekse dag? Hij hoopt een publiekstrekker te hebben gevonden: een estafette van kortlopende exposities in alle galeries in de Hazenstraat.

Martha Colburn: Western Wild...or how I found wanderlust and met Old Shatterhand Beeld Courtesy Stigter van Doesburg

"Mensen voelen geen druk om een galerie te bezoeken, omdat de exposities vaak toch zo'n vijf, zes weken lopen," zegt Althuis. "En uiteindelijk lukt het dan niet om even te komen kijken, of vergeten ze het. Toen kwam ik op het idee om shows te maken die heel kort duren, zodat geïnteresseerden wel nú moeten komen."

Om er gevolg aan te geven, zaten ze op een dag met alle galeries uit de straat om de tafel, om hun krachten te bundelen voor wat ze The Hazenstraat Biennale doopten: een ambitieus klinkende naam, maar die moet je voorlopig als een kwinkslag opvatten: "We pretenderen niet zoiets elke twee jaar te organiseren. We kozen het woord 'biënnale' omdat het vaak mensen trekt, het klinkt als een kunstevenement waar je bij wil zijn."

Zo haken ze slim in op wat je de 'eventificatie van de kunstwereld' zou kunnen noemen; het zijn vooral events als kunstbeurzen, museumnachten, openingen en performances die bezoekers op de been brengen.

In maart zijn er elke donderdagavond feestelijke openingen van nieuwe volwaardige exposities in de galeries in de Hazenstraat, waarna ze nog vrijdag en zaterdag te bezoeken zijn. "En dan is de kunst weg, dan heb je het gemist."

"Met zo'n korte tentoonstelling kun je ook iets nieuws proberen, buiten je reguliere programma om," vertelt Althuis. Zo werkt Stigter van Doesburg voor het eerst met Feiko Beckers, en is Hans Eijkelboom nieuw bij Wouter van Leeuwen.

Merchandise
Martin van Zomeren nodigde kunstenaar Juliaan Andeweg uit om in de eerste week als gastcurator een groepstentoonstelling samen te stellen, die in de tweede week wordt uitgebreid. Ornis A. Gallery werkt voor het eerst met Frederique Jonker, en toont hoe het gevangenisproject van Juliacks, dat hij vorig jaar in de galerie heeft laten zien toen het nog in ontwikkeling was, er afgerond uitziet.

Stigter van Doesburg organiseert een groeiende tentoonstelling. Het begint met de vertoning van een nieuwe film van Martha Colburn. De vijf belangrijkste animatiesheets die zij voor die film maakte, hangen in de galerie, en elke week wordt de tentoonstelling aangevuld met werk van anderen, zodat je de tentoonstellingen zou kunnen lezen als hoofdstukken. Gaandeweg zal de groepstentoonstelling iets vertellen of openbaren, zegt David van Doesburg geheimzinnig.

Wouter van Leeuwen organiseert drie donderdagavonden een fotoboekpresentatie. Voor week vier haalt hij werk uit stock, net als de andere galeries die vanaf 22 maart een 'salonpresentatie' organiseren met kunstwerken die ze eerder nog niet hebben kunnen tonen.

De enige non-profitorganisatie die meedoet, Kunstverein, presenteert zich als 'de giftshop van de biënnale'. Elke donderdagavond lanceert zij een nieuw merchandise-item; ze hebben vormgevers en kunstenaars uit Amsterdam iets betaalbaars en artistiek waardevols te ontwerpen. Op 1 maart worden de katoenen tasjes door Rudy Guedj gepresenteerd, later volgen ook nog petjes (Carla & Karlis), paraplu's (Marc Hollenstein), sleutelhangers (Sabo Day) en sjaals (Nora Turato). 'Hot stuff,' aldus Kunstverein.

Galerie Wouter van Leeuwen, Martin van Zomeren, Stigter van Doesburg, Ornis A. Gallery en Kunstverein Amsterdam.

The Hazenstraat Biennale: 1 t/m 31 maart.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden