PlusOperarecensie

De hartenwens van Lorenzo Viotti pakt spectaculair goed uit

Een unieke versie van Joseph Haydns Missa in tempore belli door De Nationale Opera én Het Nationale Ballet. Beeld Bart Grietens
Een unieke versie van Joseph Haydns Missa in tempore belli door De Nationale Opera én Het Nationale Ballet.Beeld Bart Grietens

In het voormalige Muziektheater aan de Amstel, dat nu Nationale Opera & Ballet heet en dat door mensen die er nooit komen nog altijd Stopera wordt genoemd, huizen De Nationale Opera en Het Nationale Ballet. Deze twee vooraanstaande instellingen presenteren elk seizoen opnieuw de prachtigste producties. Heel lang deden ze dat weliswaar in dezelfde ruimte, voor hetzelfde gezelschap van journalisten, maar niettemin los van elkaar, als twee gescheiden werelden, of op zijn best een duoplaneet.

Lorenzo Viotti, de net begonnen chef-dirigent van DNO, vond dat merkwaardig en zelfs onwenselijk. Zijn hartewens was een voorstelling op te tuigen waarvoor beide gezelschappen de krachten zouden bundelen, in het verlengde van zijn radicale streven naar een veel grotere diversiteit en een veel krachtiger interactie tussen alle kunstdisciplines.

Zappa

Zo ontstond een unieke versie van Joseph Haydns Missa in tempore belli, bijgenaamd de Paukenmesse, vanwege het aandeel van de paukenisten in het Agnus Dei, die het dreigende gedreun van kanonschoten in de ­verte verbeelden (er was in 1796 een oorlog tussen Oostenrijk en Frankrijk gaande, met Napoleon in de hoofdrol).

De paukenisten van het Nederlands Philharmonisch Orkest maakten er gisteravond een opwindende duo-drum­solo van, alsof ze Chester Thompson en Ralph Humphrey ten tijde van Zappa’s Roxy & Elsewhere waren.

Het was niet het enige spectaculaire aan deze fraai geënsceneerde Missa. Het Koor van DNO zong als engelen uit de hoogte, in witte gewaden ­gehuld en staand op de bovenste ­verdieping van een bouwwerk. ­Daaronder bevond zich Janiv Oron, componist van elektronische muziek, die tussen de misdelen overgangsklanken produceerde, soms ambient-sferisch, soms met een beat met diepe subbassen, die aansloot bij Haydn’s ritmiek vanuit een geheel ander esthetisch universum.

Overweldigend

Daaronder, op het podium dansten negen dansers van HNB een vrije, ­abstracte choreografie van Juanjo ­Arqués in een decor van regisseur Barbora Horáková. Op de achterwand was een film te zien van een schilder die een zwart kerkinterieur tekende.

Wat het allemaal betekende en hoe het overweldigend aanwezige visuele aandeel zich verhield tot de muziek en de misteksten, geen flauw idee, maar prachtig om te zien was het wel.

Haydns Missa in tempore belli

Door De Nationale Opera en Het Nationale Ballet
Gezien 6/9, Nationale Opera & Ballet
Nog te zien 12, 15, 21/9, aldaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden