PlusAchtergrond

De groten der aarde buigen zich over de vraag: welk kunstwerk verbeeldt de liefde?

Alles is anders aan het zomer­nummer van het driemaandelijkse kunsttijdschrift See All This: het ziet eruit als een ‘gewoon’ blad, maar het is een blocnote. En het bestaat bijna ­alleen maar uit beeld, op zwaarder papier, dat je uit kunt scheuren en op kunt hangen.

‘We vroegen om liefde,’ schrijft ­founding editor Nicole Ex in haar redactioneel. ‘We vroegen om liefde en kregen die.’ Terwijl het corona­virus woekerde, stuurde de redactie een korte brief uit met de vraag: welk kunstwerk verbeeldt voor jou de liefde?

Het zijn niet de eerste de besten die reageerden – van Herman de Vries en Donna Tartt tot Anton Corbijn en Iris van Herpen. En vol enthousiasme. ‘Heerlijk om over na te denken,’ antwoordde de Zwitserse videokunstenaar Pipilotti Rist. ‘HEEL VEEL DANK dat je aan me denkt,’ schreef de Keniaans-Amerikaanse beeldend kunstenaar Wangechi Mutu.

De keuzes van de kunstenaars, schrijvers, curatoren en museum­directeuren zijn paginagroot af­gebeeld; op de achterzijde staat een korte verantwoording. De Britse kunstenaar Tracey Emin koos het beruchte, zinnenprikkelende schilderij L’origine du monde van Gustave Courbet. ‘Zo sexy…,’ schrijft ze erbij. ‘Ik kwam vaak in de problemen door mijn liefde voor dit werk. Ik heb zelfs ooit gezegd dat er op de wereld geen heteroseksuele man is die niet zijn hoofd daar neer wil leggen, veel vrouwen ook. Ik geniet van de macht die het uitstraalt. (…) De titel vertelt het hele verhaal, dit schilderij gaat over de kracht van vrouwen – de oorsprong van de wereld.’

De Vlaamse schilder Luc Tuymans koos het schilderij Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen van Jean Fouquet (‘Dit schilderij geeft een bepaald idee van perfectie weer dat aan het abstracte grenst, waarbij extreme erotiek en verheven religieuze expressie zijn versmolten’); ontwerper Irma Boom koos het bekendste ontwerp van de Amerikaanse kunstenaar Robert Indiana: LOVE.

‘In een onmiskenbaar ingrijpend tijdsgewricht was een onderstroom voelbaar, een hunkering naar wat er werkelijk toe doet,’ luidt Ex’ adequate samenvatting van de uitzonderlijke verzameling. Tentoonstellingsinformatie ontbreekt in dit nummer; wanneer de musea weer open mochten en wat ze zouden gaan doen, was nog niet bekend toen het zomernummer naar de drukker ging. Dat wordt goedgemaakt in het volgende, ­‘normale’ nummer, belooft Ex: in september verschijnt een ‘Gouden Gids’ voor de musea, met veel aandacht voor de veranderingen en vernieuwing in de musea en aandacht voor alle expo­sities die in het najaar openen.

See All This No. 18 – Zomer 2020. €14,95. Er is ook een luxe-editie, met dubbel uitvouwbare cover, genummerd in een op­lage van 100. €39,95, via seeallthis.com. Op de site verschijnen de komende weken podcasts over alle ‘gastredacteuren’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden