PlusAchtergrond

De flamboyante Peter Beard maakte foto’s van wild en vrouwelijk schoon

De flamboyante Peter Beard was bekend om zijn collages van Afrikaans wild en vrouwelijk schoon. In juni verschijnt een boek over zijn carrière bij Taschen.

Voor de 2009- editie van de Pirellikalender liet Beard modellen ­Lara Stone en Rianne ten Haken poseren met aanstormende olifanten. Beeld Pirelli

Het had al veel eerder met hem gedaan kunnen zijn. In 1996 werd de Amerikaanse fotograaf Peter ­Beard onder de voet gelopen door een geïrriteerde olifant in Tanzania. “Mijn oogzenuw sloeg op tilt, ik kon verdomme niks meer zien,” vertelde hij erover in Here’s the Thing, de radioshow van Alec ­Baldwin. “Ik had een enorm gat in mijn been en mijn heup was op zeven of acht plaatsen gebroken.” Beard kwam zonder hartslag in het ziekenhuis aan, maar hij overleefde de aanval.

Al op jonge leeftijd raakt Beard gefascineerd door de Afrikaanse wildernis, na een bezoekje aan het Museum of Natural History en het lezen van Out of Africa, de memoires van auteur ­Karen Blixen. Gesteund door zijn rijke ouders reist hij in 1961, na het behalen van zijn bachelor in de kunsten, naar Kenia. In het Tsavo National Park documenteert hij de jacht op olifanten en ander wild. Het wordt het onderwerp van zijn eerste boek, The End of the Game (1965).

Beard koopt een huis in de buurt van Ngong Hills. Het wordt zijn uitvalsbasis in Oost-Afrika. In 1973 publiceert hij Eyelids of Morning: The Mingled Destinies of Crocodiles and Men, een boek over de krokodillenpopulatie bij Lake ­Rudolph, hun invloed op de lokale stammen en de dreiging van jagers. Toch maakt hij vooral naam door zijn eigenzinnige collages, met toegevoegde teksten, gevonden materiaal en zelfs bloed. Voor Beard moet elke print uniek zijn, net zoals de plakboeken die hij zijn hele leven blijft maken.

Studio 54

Intussen blijft hij kind aan huis bij de jetset van New York. Zijn overgrootvader van moederskant stampte een spoorwegimperium uit de grond, en zijn vaders familie is actief in de ­tabaksindustrie. Als trouwe klant van Studio 54 ontmoet hij de beroemdheden van het moment en hij regelt foto-opdrachten voor magazines als Vogue en Elle.

Beroemde vrienden als Truman Capote, Salvador Dalí en de Rolling Stones worden regelmatig overgevlogen naar Hog Ranch, zijn tot tentenkamp omgebouwde residentie – mét giraffen – in Kenia. Er wordt veel wiet gerookt met lokale schonen, die niet zelden in Beards bed belanden. Zo ontdekt de fotograaf Iman, het Somalische model dat later de vrouw van David Bowie zal worden.

Playboy Beard heeft relaties bij de vleet, met onder anderen Bondgirl en fotomodel Carole Bouquet, actrice en fotomodel Candice Bergen en actrice en fotomodel Maureen ­Gallagher. Hij trouwt drie keer. Zijn laatste vrouw, Nejma Khanum, dochter van een Afghaanse opperrechter, staat de veelvrouwerij toe. Ze werpt zich ook op als zijn ­manager en begint geschonken werken ­terug te eisen als ware het bruiklenen.

Dement

Ondanks de aanval van een olifant blijft Beard wild vastleggen, en modellen meenemen naar Afrika voor grootse fotoshoots. Voor de 2009- editie van de Pirellikalender laat hij modellen ­Lara Stone en Rianne ten Haken zelfs halfnaakt paraderen met enkele aanstormende olifanten op de achtergrond. Maar de fotograaf wordt ­getroffen door dementie, en na een hartaanval kan hij niet meer reizen. Wel bereidt hij samen met uitgeverij Taschen een overzichtsboek voor, met werken uit zijn eerdere boeken maar ook modeopdrachten. De publicatie zal hij nooit in handen krijgen.

Op 31 maart dit jaar verlaat Beard zijn landgoed in Long Island, vlak bij New York. Pas op 19 april wordt hij in de buurt teruggevonden in een dichtbeboste omgeving. ‘Hij is gestorven waar hij leefde: in de natuur’ staat in de reactie die zijn familie publiceert nadat hij is gevonden. Beard werd 82 jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden