Plus Recensie

De eerste vrouwelijke chef-dirigent maakt haar debuut in opgewonden sferen

De eerste vrouwelijke chef-dirigent van Nederland, Karina Canellakis, maakte haar debuut in opgewonden sferen.  Al na het eerste stuk, Beethovens Ouverture Egmont bleek de publieke welwillendheid groot. 

Karina Canellakis Beeld EPA

De Grote Zaal van Het Concert­gebouw puilde zaterdagmiddag uit bij het chefsdebuut van Karina Canellakis bij haar Radio Filharmonisch Orkest. Haar aanstelling was aanzienlijk veelbesprokener dan dat van haar voorganger Markus Stenz in 2010 en daar was maar één reden voor: Canellakis is de eerste vrouwelijke chef-dirigent in de Nederlandse orkestgeschiedenis. Over tien jaar zeggen we, nou nou, big deal, maar anno 2019 ís het een big deal.

De New Yorkse Canellakis staat nog aan het begin van haar carrière. Het RFO stelde haar al na een enkel concert aan als chef en nam daarmee geen gering risico. Het voordeel daarvan is dat de musici door roeien en ruiten zullen gaan om te laten horen dat de beslissing een juiste was.

In de zaal heerste zaterdag dus een voelbaar opgewonden sfeer en al na het eerste stuk, Beethovens Ouverture Egmont bleek de publieke welwillendheid groot. Het Project Canellakis móet slagen, zoveel is wel zeker.

Dat die Egmont zich verder in niets onderscheidde en eerder keurig en schools klonk dan beethoviaans zinderend en bruut, daar zullen we verder maar niet te lang bij stilstaan.

Het stuk erna, Aether van de Amerikaanse componist Sebastian Currier (Nederlandse première), was een smaakvol, etherisch vioolconcert, dat fraai werd gespeeld door de Letse violiste Baiba Skride, maar ook wel een beetje een eenhapscracker. Het was een aanzienlijk krachtiger statement van Canellakis geweest als ze had gekozen voor een vioolconcert van Nederlandse makelij. Keuze genoeg (De Raaff, Padding, Kox’ III, Torstensson).

De hoofdschotel was de Tiende symfonie van Sjostakovitsj, die de komende tijd ook nog drie keer klinkt in de Grote Zaal, maar dan door het Concertgebouworkest onder Sokhiev. Gevaarlijk. Het RFO relativeert daarmee zijn eigen kerntaak, namelijk onderscheidend programmeren. Ze speelden het schitterend, daar niet van. Gelukkig kondigde orkestdirecteur Roland Kieft aan dat Canellakis de komende seizoenen opera’s van Janácek zal dirigeren. Dat is iets om je op te verheugen.

KlassiekNTR ZaterdagMatinee

Door RFO o.l.v. Karina Canellakis
Gehoord 12/10, Concertgebouw

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden