De dodelijke afloop van een obsessie met een seriemoordenaar

In een rechtbank in de Californische hoofdstad Sacramento bekende de 74-jarige Joseph James DeAngelo eind juni schuld: hij was als de beruchte Golden State Killer verantwoordelijk voor dertien moorden en tientallen verkrachtingen in de periode 1976-1986.

I'll Be Gone In The Dark

DeAngelo werd in 2018, ruim dertig jaar na zijn laatste misdaad, gearresteerd dankzij uitgebreid dna-onderzoek. Dat de voormalige politieagent zolang ongestraft zijn gang kon gaan, kwam onder meer doordat de rechercheurs van diverse districten hun informatie niet deelden. Tot 1979 was hij vooral in de buurt van San Francisco en Sacramento berucht als de gemaskerde verkrachter die de East Area Rapist was gedoopt. Toen DeAngelo zijn werkterrein verlegde naar Santa Barbara, waar hij niet alleen vrouwen verkrachtte maar ook aan het moorden sloeg, ging de lokale politie ervan uit dat ze met een andere dader te maken hadden; die werd de Original Night Stalker genoemd. Pas in 1997 werd via dna-onderzoek geconcludeerd dat de laatste twee dezelfde persoon was, maar de zoektocht naar de Golden State Killer bleef nog tien jaar een cold case.

Speurtocht wordt obsessie

In de zesdelige HBO-documentaire I’ll be gone in the dark komt de zoektocht naar deze seriemoordenaar en –verkrachter slechts zijdelings aan bod; de serie gaat vooral over de obsessie van Michelle McNamara met de Golden State Killer. McNamara, de goedlachse echtgenote van komiek en acteur Patton Oswalt, had vanaf 2006 een populair truecrimeblog, My Favourite Murder, dat zich steeds meer toespitste op de cold case van de Golden State Killer. “Ik wil dat hij een gezicht krijgt, en ik wil dat het verhaal van de slachtoffers wordt verteld,” was de motivatie van Mc­Namara.

Haar queeste om hem via een internetcommunity van amateurspeurders te ontmaskeren, wordt al snel een ongezonde obsessie. Ze bestudeert politierapporten met afschuwelijke foto’s, interviewt slachtoffers van verkrachting en koopt op eBay zelfs manchetknopen die ooit door de moordenaar gestolen zouden zijn.

Boekdeal

Haar jarenlange speurtocht levert nog geen identificatie van de dader op, wel een uitgebreid artikel in een glossy magazine dat haar vervolgens een boekdeal oplevert. Dat boek wordt McNamara’s volgende obsessie: terwijl de kinderkamer zich vult met dozen bewijsmateriaal probeert ze vanaf eind 2015 de overvloedige hoeveelheid materiaal in een leesbaar boek te persen. Geplaagd door slapeloosheid en nachtmerries slikt ze steeds meer medicijnen. In april 2016, kort na haar 46ste verjaardag, overlijdt ze onverwacht aan een overdosis medicijnen.

Haar man maakt het boek met behulp van twee bevriende true­crimeschrijvers af en als het in 2018 eindelijk verschijnt, zijn de kritieken lovend. Kort daarop wordt de Golden State Killer opgepakt en blijkt dat McNamara al die jaren op het goede spoor zat.

Omdat Michelle McNamara met enige dramatische overdrijving beschouwd kan worden als het ­laatste slachtoffer van de Golden ­State Killer is het indrukwekkende I’ll be gone in the dark vooral een eerbetoon aan de schrijfster én al die andere vrouwen wier levens ­werden verwoest door Joseph James DeAngelo.

I’ll be gone in the Dark

Door Liz Garbus e.a.
Met Michelle McNamara, Patton Oswalt