PlusFilmrecensie

De documentaire Martin ­Margiela: In His Own Words is ­nogal feitelijk

Toen de Belgische modeontwerper Martin Margiela aan het eind van de jaren tachtig zijn eerste collecties toonde, zorgde hij voor een schok in de modewereld. De documentaire over de rebel van de mode­wereld, die zijn eerste studio van de muren tot aan de tv wit schilderde omdat de modekleur op dat moment zwart was, breekt echter zelf met geen enkele conventie.

Martin Margiela: In His Own Words lijkt te zijn gemaakt voor de modeliefhebber. In de film geeft Margiela, na een carrièrelang buiten de schijnwerpers te zijn gebleven, een persoonlijk kijkje in zijn archiefmaterialen. We zien zijn handen, horen zijn stem en krijgen zelfs homevideo’s van zijn ouders te zien, maar de anonieme Margiela blijft, met uitzondering van zijn handen, uit beeld.

Toch hangen we niet aan zijn lippen. Margiela’s monoloog bestaat uit een vrij feitelijk overzicht van zijn inspiratiebronnen. De modedocumentaire is misschien het best te vergelijken met een audiovisuele Wikipediapagina en begint met de eerste collectie van Maison Martin Margiela en eindigt met zijn vertrek uit de modewereld, zonder op enig moment op zijn emoties of drijfveren in te gaan. Anders dan de titel doet vermoeden, is het interessante niet per se wat de modeontwerper over zijn werk te vertellen heeft, maar vooral dát hij praat.

Waar de film niet in slaagt, wat bijvoorbeeld de recente documentaire over Alexander McQueen wel voor elkaar kreeg, is het gevoel die zijn collecties toentertijd teweegbrachten over te brengen. In plaats van bijvoorbeeld het modebeeld van de jaren negentig te laten zien en de kijker zelf de conclusies te laten trekken, leunt de film op de pratende hoofden van mode-experts, die allemaal dezelfde lofzang zingen.

Martin Margiela: In His Own Words weet de onwetende kijker niet van de genialiteit van Margiela te overtuigen. Erger is dat de documentaire, door te leunen op de sensatie van Margiela die voorzichtig uit de coulisse stapt, inhoudelijk vrij weinig te bieden heeft aan de modefanaat. En dat moet toch het tegenovergestelde zijn van waar de modeontwerper, die naar eigen zeggen de anonimiteit opzocht om de kleding voor zichzelf te laten spreken, voor staat.

Martin Margiela: In His Own Words

Regie Reiner Holzemer
Te zien in De Balie, Cinecenter, FC Hyena, Lab111, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden