PlusTheaterrecensie

De dansers-acrobaten lijken zelf ook onder de indruk van het toneelbeeld van Walking on Circus

Het Nederlandse gezelschap Boost gaat een stapje verder in de zoektocht naar nieuwe circusvormen. Tot en met zondag zijn ze te zien in de Beurs van Berlage.

Acrobaten gebruiken bamboe palen die in Aziatische bouwsteigers worden gebruikt. Beeld Roos de Bolster
Acrobaten gebruiken bamboe palen die in Aziatische bouwsteigers worden gebruikt.Beeld Roos de Bolster

De creatievelingen achter het Nouveau Cirque wringen zich in de meest acrobatische bochten om nieuwe vormen te bedenken voor het verwende publiek dat het traditionele circus inmiddels wel kent. Maar meestal komt men toch niet veel verder dan mooi aangeklede, door ­hippe muziek ondersteunde, extra ingewikkelde acts op bestaande toestellen als de trapeze, (Russische) schommel, klimtouwen of springplank.

Het Nederlandse gezelschap Boost gaat duidelijk een stapje verder in de zoektocht naar nieuwe vormen en kwam zo als nieuwkomer in aanmerking voor structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten voor de periode 2021-2024. Boost leunt in de vormgeving sterk op de inbreng van decorontwerper Jelle Engel. Zijn ervaring als product- en interieurontwerper bij G-Star en Starbucks, zijn samenwerking met kunstenaar Paco Raphael en zijn voorliefde voor architectuur en zeilen, zijn bepalend voor de bewegende, functionele en abstracte objecten die hij ontwerpt als toneelbeeld.

­Kunstwerken

Als ontwerper dwingt Engel de dansers-acro­baten in een bepaalde richting. In Walking on Circus kon hij zich weer helemaal uitleven en zijn creaties ­komen extra mooi uit nu ze vier ­dagen in vier prachtige zalen van de Beurs van Berlage staan opgesteld.

Zo zien we in de majestueuze Graanbeurszaal een bos van bamboe palen die in Aziatische bouwsteigers worden gebruikt, kruipen elders twee dansers uit gigantische, kronkelende opblaaszakken en is in de Beursfoyer een enorme houtconstructie opgebouwd die nog het meest doet denken aan een groot uitgevallen Ikeakast waarvan de handleiding tijdens het in elkaar zetten is zoekgeraakt. De bezoeker wordt na een kwartier dansend geleid naar de volgende minivoorstelling.

De creaties van Engel zijn stuk voor stuk ­schitterende kunstwerken die een plekje in het Stedelijk Museum verdienen. Maar het lijkt ­alsof die wonderlijke vormen ook op de jonge ­dansers-acrobaten enorm indruk hebben gemaakt en dat ze zichzelf daarom wat bescheiden op de achtergrond plaatsen.

Wel erg stilistisch

Iedereen die in de tropen jochies in huizen­hoge palmbomen heeft zien klimmen en strapatsen heeft zien uithalen met de kokosnoten hoog in de bomen had op iets meer spektakel ­gerekend dan de wel erg ethisch en stilistisch verantwoorde bewegingen van de danser tussen de licht zwaaiende palen, ondersteund door meditatie-zen-muziek.

Datzelfde geldt eigenlijk voor de dansers die als moderne Jonassen uit de opgeblazen walvis kruipen en het gevaarte al dansend achter zich aan slepen en met elkaar botsen. Gelukkig krijgt de act na een tijdje wat meer vaart in een sterke ballet-breakdance-combinatie.

De mooiste balans tussen toestel en acrobaat-danser zien we in het slotstuk van de tour door het gebouw. Na een simpele inleiding met hoepel wandelt het publiek een superkoepel van bamboe binnen, waar een knoestige, wiebelende boomstam wordt gebruikt als evenwichtsbalk, wip en gevaarlijk rondzwaaiend gevaarte dat de dansers tot grote behendigheid dwingt om niet onthoofd te worden.

Harmonie

Zijn de eerste drie acts van Walking on Circus ­vooral gericht op solokracht en conflicten, het slotakkoord van de drie danseressen is gebaseerd op harmonie en zorgvuldig samenspel. De spanning zit hier in de souplesse en details van de bewegingen en de verrassende transformatie van de boomstam.

Een van de zinnen van het kwatrijnengedicht van Albert Verwey dat door het hele gebouw slingert luidt: ‘Hier gaat voor elk die ’t wenscht de wereld open.’ De zin slaat weliswaar op een ­telegraafkantoordecoratie in het voormalige beursgebouw, maar is zeker ook van toepassing op deze verfijnde circustheatervoorstelling.

Walking on Circus

Door Boost Producties
Gezien 16/6 Beurs van Berlage Amsterdam
Te zien t/m 20 juni, de hele dag, doorlopend, aanvang elke 15 minuten

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden