Plus

De Camperts scrabbelen niet meer bij The Diary of Anne Frank

Een kunstwerk van de Britse Emma Kay is na twintig jaar bij Deborah Campert en haar man, schrijver Remco, verhuisd van Zuid naar de Prinsengracht. 'Remco vond het ook geweldig, maar hem kan niets zo veel meer schelen.'

Het echtpaar Campert bij hun potje Scrabble, een dagelijks ritueel. Rechts het kunstwerk van Emma Kay Beeld Frederique van Rijn

Kort geleden verkochten Remco en Deborah Campert het metersgrote werk (240x170cm) The Diary of Anne Frank - 705 Objects in Order of Appearance van de Britse kunstenares Emma Kay aan het Anne Frank Huis.

Het hing meer dan twintig jaar in de erker van hun huis in Amsterdam-Zuid, waar ze tot op de dag van vandaag om klokslag vier zitten te scrabbelen. "Nee hoor, ik ga het niet missen," zegt Remco Campert monter. "Het zit zo in mijn kop."

Deborah Campert (Kansas City, 1938) beheerde van 1980 tot 2003 de kunstcollectie van ABN Amro. En zelf heeft ze ook altijd kunst gekocht, 'gewoon uit liefhebberij'.

The Diary of Anne Frank - 705 Objects in Order of Appearance kocht ze in 1997. "Ik was gevraagd om het Engelse hoofdkantoor van ABN Amro in Londen in te richten," vertelt ze, terwijl Remco in de achterkamer een sigaret zit te roken.

"Normaal kocht ik alleen maar Nederlandse kunst, maar voor Londen leek het me belangrijk om ook Engelse kunst te kopen. Ik had Michael Raedecker, de Nederlandse schilder die in Londen woonde, en van wie ik al eerder mooi werk had gekocht, ingehuurd om me mee te nemen naar galeries en kunstenaars. Hij stelde me voor aan Emma Kay - ik had nog nooit van haar gehoord."

Dure lijst
Kay toonde Campert The Diary of Anne Frank - 705 Objects in Order of Appearance. "Het is een inkjetprint in een oplage van 5, bestaand uit drie repen papier. Erop staan alle objecten uit het dagboek van Anne Frank, achter elkaar, zonder lidwoorden. Van school satchel en hair curlers tot 19 pounds of green peas."

"Toen ik het bij de bank liet zien, kreeg ik als reactie dat ze het niet konden ophangen, zo'n werk over een Joods meisje. Dat vonden ze niet kies tegenover hun Joodse klanten."

"Ik was verbijsterd. 'Het gaat over Anne Frank!' riep ik."

Verdere discussie was niet mogelijk, en toch kocht Deborah Campert twee exemplaren van The Diary of Anne Frank - 705 Objects in Order of Appearance. "Eén voor de Hollandse collectie - die moet nog ergens in een bank hangen, of het staat in de opslag - en één voor mezelf. Ik heb het voor veel geld laten inlijsten; de lijst was duurder dan het kunstwerk. En sindsdien heeft het altijd hier gehangen."

"Ik vind het een fantastisch werk en ik zou het niet zo snel hebben verkocht, omdat het hier zo ontzettend mooi hing, en ik vond het een leuk idee om een kunstwerk in huis te hebben dat louter uit letters bestaat, terwijl ik met een schrijver getrouwd ben.

"Remco vond het ook een geweldig werk, maar hem kan niets zo heel erg veel meer schelen. Hij is 89... afgelopen twee jaar heeft hij tot twee keer toe longontsteking gehad en toen raakte ik een beetje in paniek. Ik dacht opeens: wat moet ik straks met dit huis en al die spullen? We hebben een schilderij van ­Robert Zandvliet; dat is ook heel groot, maar ik weet dat ik dat zo kan verkopen."

"Maar The Diary of Anne Frank kan niet naar een veiling, dat kost meer dan het ooit zal opbrengen. We doen het overigens niet voor het geld, ik wilde er een goede bestemming voor vinden. Toen dacht ik opeens aan het Anne Frank Huis."

Deborah nam contact op met directeur Ronald Leopold. "Hij is twee keer komen kijken en toen is het beklonken; het is daar op zijn plek."

Toen Leopold nog een foto van de Camperts met het werk wilde laten maken, opperde Deborah dat hij beter een afdruk kon kopen van de zwart-witfoto die hun kleindochter, fotografe Frederique van Rijn, jaren geleden maakte van de scrabbelende Camperts, waarop aan de rechterzijde het kunstwerk van Kay nog net te zien is.

"Het werk was al weg. Nu hangt er een schilderij van Bas Meerman; een groter contrast is nauwelijks denkbaar."

"Vorige week hadden we een vriendin op bezoek, die niet wist dat we de print van Kay hadden verkocht." Met een bulderende lach: "Ze schrok zich wild."

Een aantal schilderijen die Deborah Campert heeft aangekocht voor ABN Amro is tot en met 7 april te zien in museum Singer Laren, op de tentoonstelling Out of Office - Kunstschatten uit bedrijven.

Emma Kay, The Diary of Anne Frank, 1997, 2,40x1,70 meter Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden