PlusMuziekrecensie

De broers Jussen spelen op zijn Russisch en grijpen diep in de toetsen

Lucas & Arthur Jussen, The Russian Album. Beeld Deutsche Grammophon
Lucas & Arthur Jussen, The Russian Album.Beeld Deutsche Grammophon

Sjostakovitsj schreef zijn Concertino voor twee piano’s in 1954 voor hemzelf (hij was een pianovirtuoos) en zijn zoon Maxim, die toen nog studeerde aan het conservatorium van Moskou. Wie wil weten hoe ze dat stuk met zijn tweeën speelden, hoeft op het wereldwijde web maar een paar keer te klikken om het te kunnen horen. Ongetwijfeld hebben Lucas en Arthur Jussen bij de voorbereiding van hun nieuwe plaat, The Russian Album, goed geluisterd naar de vertolking van de componist en zijn zoon, want zulke informatie is van onschatbare waarde.

Sjostakovitsj zou trots op ze zijn geweest, want hun uitvoering wijkt niet op substantiële punten af van de zijne en wordt gekenmerkt door het typisch Russisch te noemen ‘diep in de toetsen grijpen’.

Van Stravinsky spelen de Jussens het Concerto voor twee piano’s, dat de componist ook schreef voor hemzelf en zijn zoon. Stravinsky zou de Nederlandse broers streng hebben toegesproken, omdat ze zich in het eerste deel, Con moto, niet aan het voorgeschreven tempo houden. Ze spelen het te snel, maar wel erg goed en opwindend. Wat een verschrikkelijk goede muziek is dit toch. Stravinsky beschouwde het niet voor niets als misschien wel zijn favoriete instrumentale werk. Alleen al om dit Concerto zou je de plaat moeten aanschaffen. En dan krijg je Rachmaninoffs Suite nr. 2 en Arenski’s Suite nr. 1 erbij cadeau.

Klassiek

Lucas & Arthur Jussen
The Russian Album
(Deutsche Grammophon)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden