PlusRecensie

De boef die ook een dichter was, is vermakelijk voor elke leeftijd

Sommige kinderboeken ontstijgen de doelgroep die in de genrenaam besloten ligt. In deze rubriek licht Joukje Akveld boeken uit voor een publiek zonder bovengrens. Deze week: François Villon, dichter, boef en vagebond van Karel Eykman en Sylvia Weve (De Harmonie, € 19,90).

null Beeld

Wie zijn Karel Eykman en Sylvia Weve?

Karel Eykman (1936) is vermoedelijk onze oudste nog actieve kinderdichter, bekend van zijn liedjes voor de Stratemakeropzeeshow, Klokhuis en Sesamstraat, maar ook van zijn kinderbijbel Woord voor woord en Bijbelse poëzie – Eykman is opgeleid tot theoloog. Al sinds zijn met een Gouden Griffel bekroonde Liefdesverdriet (1983) werkt hij samen met Sylvia Weve (1954), onze meest gelauwerde illustrator van dit moment en winnaar van de laatste Max Velthuijsprijs.

Ze maakten een boek over François Villon. Wie was hij?

Een Franse middeleeuwse dichter. Zijn beroemdste vers is Ballade des pendus: Ballade van de gehangenen. Villon schreef het in de gevangenis toen hij dacht dat hij zou worden opgeknoopt. Behalve dichter was hij namelijk ook een schavuit, een landloper die voortdurend de wet overtrad en daarvoor regelmatig in de cel belandde.

Wat voor boek is het?

Een soort beknopte biografie, maar dan aanstekelijk verhalend geschreven met vertalingen van enkele van de gedichten van Eykmans eigen hand. Aardig detail: zestig jaar geleden maakte hij al een openluchtspel over Villon, destijds gespeeld door Nico ter Linden. Ook prinses Irene had een rol. Nu beschrijft hij het leven van de artistieke vrijbuiter vanaf zijn studententijd tot zijn vrijlating uit de gevangenis in 1463, waarna hij plotseling verdween.

Wat maakt het boek bijzonder?

Het onconventionele onderwerp, de verfrissende vorm, het gevoel voor humor, Eykmans no-nonsense spreektalige zinnen. Een vrijpartij wordt omschreven als ‘lief en lekker gedoe’ en in de gevangenis wordt Villon ‘ontiegelijk hard gefolterd’. Weve maakte er tegendraadse illustraties bij van voluptueuze hoeren met kleine hoofdjes en dunne enkeltjes en picasso-achtige schoonheden. Het leven van François Villon leest als een schelmen­roman. Hij was een soort Tijl Uilenspiegel, iemand die steeds weer bewust van het rechte pad afdwaalde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden