De belofte van Pisa: een moderne polderklassieker

De Belofte van Pisa is een tintelende film over vrijheidsdrang en loyaliteit. Shahine El-Hamus vervult de hoofdrol op onweerstaanbare wijze.

Beeld Diederick Bulstra

De belofte van Pisa begeeft zich naar een climax als Samir van zijn oudere broer de vraag krijgt die hij zelf al de hele film probeert te beantwoorden: ‘Wie ben jij nou eigenlijk?’ Dat je in het leven de vrijheid hebt dat zelf te bepalen, is iets dat voor Samir als jonge tiener onvoorstelbaar lijkt. Hij groeit op in een nauwelijks geïntegreerd, traditioneel Marokkaans gezin in Amsterdam-Noord. Zijn broer is in de zware criminaliteit beland en moet lang de cel in voor een gewelddadige overval.

Vlak daarvoor heeft Samir zijn broer beloofd als eerste van de familie zijn school af te maken. Omdat Samir uitzonderlijk talent heeft op de trompet komt hij op een – elitair – muzikaal lyceum terecht. De nieuwe, spierwitte omgeving met zijn feestjes, seksuele spanning en carrièremogelijkheden contrasteert letterlijk fel met het bedompte flatje waarin zijn familie huist. Hoe kan Samir de balans tussen beide werelden bewaren?

Regisseur Norbert ter Hall heeft voor zijn verfilming van Mano Bouzamours rauwe debuutroman precies de juiste toon gevonden. Hij koos net als in zijn werk voor de tv-serie A’dam – E.V.A. voor een lieve, bijna sprookjesachtige blik op de wereld. Zo wordt De belofte van Pisa geen grauw multicultureel drama, maar een tintelende film over vrijheidsdrang, loyaliteit en het vinden van je koers in het leven. Een jongerenfilm voor alle leeftijden; doorspekt met straattaal, flitsende dialogen en fraaie camerashots van Amsterdam.

Regisseur Ter Hall nam nog een beslissing die geweldig uitpakt: hij gaf de hoofdrol van Samir aan Shahine El-Hamus. De jonge acteur (18) spettert aan alle kanten van het scherm. Zelfs wanneer de romantische verhaallijn vervaarlijk dicht langs clichés over liefde tussen verschillende sociale klassen scheert, blijft El-Hamus met gemak overeind. Zijn spel is naturel als het moet en uitdagend als het kan. Een onweerstaanbaar talent.

Mede dankzij zijn doorbraak kan het niet anders of De belofte van Pisa wordt een moderne polderklassieker.

De belofte van Pisa

Regie Norbert ter Hall