Fotoserie
De beeldmakers: de dagelijkse werkelijkheid, speels en dromerig
De rubriek De beeldmakers biedt een podium aan beginnende fotografen en illustratoren. Zij zijn verkozen door een jury met fotograaf Lonneke van der Palen en vertegenwoordigers van Het Parool en Vandejong Creative Agency, de initiatiefnemers. De winnaars krijgen de ruimte in Het Parool. Deze week is dat Emily van Dijk (28), winnaar van de publieksprijs.
De Zeeuwse Emily van Dijk studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten Sint-Joost in Breda en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent. Haar werk ontstaat door haar gevoeligheid voor dingen die zich op een bepaald moment op een bepaalde plek op een bijzondere manier manifesteren. Met een sterk gevoel voor vorm, compositie en kleur kadreert Van Dijk de dagelijkse werkelijkheid – objecten, momenten, handelingen, ongelukjes en/of toevalligheden in al hun vormen en kleuren. Omdat ze speelt met wat zichtbaar is en wat onzichtbaar moet blijven, neigt het resultaat vaak naar abstract en is haar werk speels, dromerig en schilderachtig.
De bovenste foto is de wasmand van haar zus, precies zoals ze hem aantrof – ze heeft geen doekje anders gehangen. Ze noemde het werk Volgende halte: de lucht, wat de verbeelding alleen maar verder prikkelt. De tweede foto, Maybe Fake’s What I Like, is gemaakt in Hongkong. De schoonheid van de compositie zag Van Dijk pas toen ze weer thuis was. “Als je niet weet wat het is of waar je precies naar aan het kijken bent en dat dat helemaal niet uitmaakt: dat vind ik het mooist.”