PlusBeeldende kunst

De beelden van Théophile Blandet zijn niet zo abstract als het lijkt

Théophile Blandet, Galerie Fons Welters. Beeld Gert Jan van Rooij

Als afstudeerproject aan de Design Academy in Eindhoven liet Théophile Blandet in 2017 een aantal computerschermen zien. In plaats van bewegend beeld waren de schermen beschilderd met screenshots. Een selfie van Kim ­Kardashian en een video van Bob Ross waren bevroren op het scherm. 

Ook nu, bij Fons ­Welters, laat Blandet iets vergelijkbaars zien. Een panoramisch scherm vertoont een videogame met een vliegtuig dat over een landschap scheert. Maar het landschap is nog een keer op het scherm geschilderd, waardoor de game als achtergrond voor een woestijn fungeert.

Blandet heeft ook een telefoon beschilderd. Bovenaan prijkt een balk met kleine icoontjes, de onderkant van het scherm wordt gevuld met een gezicht. Het scherm moet specifieke beelden vertonen, maar die werken helaas niet meer. Medewerkers van de galerie krijgen het apparaat niet meer aan de praat, want ja, een groot deel van het touchscreen is bedekt onder een laag verf.

Gelukkig is er meer te zien. Een aantal objecten is gemaakt van plastic. Dat was ooit het materiaal van de toekomst, maar binnenkort zal het vanwege de impact op het milieu niet meer worden geproduceerd, denkt Blandet.

Het zijn beelden die op het eerste gezicht abstract lijken. In de galerie staat bijvoorbeeld een object dat is opgebouwd uit doorzichtig en wit plastic. Het bestaat uit twee vrijwel symmetrische delen die tegen elkaar gezet zijn. Doorzichtige platen worden her en der overwoekerd door honingraatstructuren. Witte staketsels doen denken aan beenderen. Het lijkt een soort biologisch model, maar het geheel blijkt ook te kunnen fungeren als tafel. Daarvoor moeten delen negentig graden worden gekanteld en tegen elkaar aangeschoven zijn.

Ook andere schijnbaar abstracte beelden blijken meubels. Bij een doorzichtig object is het niet moeilijk om er een klapstoel in te zien. Er staat een theeservies en een tafel met een schaakbord.

Maar dat twee enorme aluminium beelden ook samen een tafel vormen, ligt niet bepaald voor de hand. De abstracte vormen blijken samen onderdelen van een lage Japanse eettafel, waarbij de zwanenhals en vleugels uit het blad tevoorschijn komen. Een krankzinnig en tegelijk poëtisch beeld, dat de toeschouwer alleen maar in gedachten tevoorschijn kan toveren. Het blad en de poten worden door de kunstenaar gezien als losse delen die apart zullen ­worden verkocht.

Fountain of Knowledge
Théophile Blandet

Waar Galerie Fons Welters, Bloemstraat 140
Te zien t/m 29/2

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden