De Amstel: rivier van vrijheid

Was de Amstel vroeger een aanvoerroute voor de handel, tegenwoordig wordt de rivier gebruikt voor recreatie. Foto Eddy Posthuma de Boer Beeld
Was de Amstel vroeger een aanvoerroute voor de handel, tegenwoordig wordt de rivier gebruikt voor recreatie. Foto Eddy Posthuma de Boer

De Beatles die in 1964 over de Amstel varen, kaalgeschoren, vernederde 'feuten' in een sloep tijdens een ontgroening van een studentencorps, hangende stelletjes langs het water en haast niet meer voor te stellen winterse taferelen op een bevroren Amstel. Dat is allemaal te zien op de tentoonstelling Onze Amstel van Eddy Posthuma de Boer (77).

De straatfotograaf die onder andere voor Het Parool en de Volkskrant werkte, woont al decennia op een steenworp afstand van de rivier. Daardoor is het onvermijdelijk dat de Amstel in zijn werk een rol van betekenis speelt. Bovendien mag de geschiedenis van de Amstel, de levensader van de stad, niet worden vergeten, vindt hij. Amsterdam wordt de laatste jaren namelijk steeds meer een stad aan het IJ. ''De Amstel is de oorsprong van de stad. Niet alleen de naam Amsterdam is eraan ontleend, de stad heeft zich om de rivier heengevouwen.''
Voor Posthuma de Boer staat de Amstel gelijk aan vrijheid. In galerie Weesperzijde hangt een foto uit 2000 met oorlogsveteranen op de Berlagebrug. ''Ik weet nog zo goed dat we in de oorlog dachten: 'als de geallieerden over die brug komen, dan zijn we echt bevrijd.''
Het prettige gevoel dat het brede water oproept, ervaart de fotograaf nog dagelijks. ''Ik hou van de weidsheid, de rust, maar ook van de dynamiek op het water.''

Dat gevoel van vrijheid komt ook terug in de korte serie die Posthuma de Boer maakte van de excentrieke Amerikaanse kunstenaar Viktor Four die bij de Blauwbrug een opvallende woonboot had die hij als atelier gebruikte. Er hangt een groot, indrukwekkend portret van de kunstenaar. In 1986 overleed hij, waarna hij met een begrafenisboot onder grote belangstelling over de Amstel naar zijn laatste rustplaats werd gebracht.

Op een foto uit 1957 zien we twee jongens die zich staande houden op een drijvende matras, vlakbij de kade tegenover Carré. Spanning en plezier is van de gezichten af te lezen. ''In die tijd kon je nog gemakkelijk bij het water komen,'' zegt Posthuma de Boer, die de vele woonboten die de aan de kade zijn komen liggen maar niets vindt. ''We zijn het directe contact met de rivier een beetje kwijtgeraakt.''
Wat ook veranderd is, is het belang van de Amstel als aanvoerroute. ''Water van de Vecht bijvoorbeeld werd aangevoerd om bier mee te brouwen. Die handel is verdwenen, de recreatie ervoor in de plaats gekomen.''

De grootste verandering is misschien wel de Omval. Op een foto passeren roeiers de torens die nu op het voormalige industrieterrein staan. ''Als je dit ziet, dan geloof je haast niet dat het de Amstel is. Dit is Manhattan aan de Amstel. En dan te bedenken dat Rembrandt van die plek een tekening maakte waar alleen een bosje en een paard op staan.'' (JOOST ZONNEVELD)

Onze Amstel - Eddy Posthuma de Boer, Galerie Weesperzijde, Weesperzijde 94. T/m 27 september, do-zo, 15-19 uur.

www.weesperzijde.nl
eddy.posthumadeboer.com

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden