PlusBoekrecensie

De aanwijsstok van Tomas Lieske is hinderlijk

Beeld Getty Images/iStockphoto

Veel in het rijke oeuvre van Tomas Lieske kan me fascineren. Of ik er altijd van houd, is iets anders. Soms vind ik het wat vol en valt het uit mijn handen. Dat heb ik ook met zijn nieuwe roman Honderd hoge dagen, waarin, ik zeg het graag meteen, veel te genieten valt.

Lieske kan zinnen schrijven die bij mij grote vreugde veroorzaken. Ik pluk er een uit: ‘De omgeving bleef doodstil verder roesten.’ Hoofdpersoon Luuk Hefter is dan op de autosloperij van zijn pleegbroer, die een grimmige rol in de roman heeft.

Hefter is kraanmachinist in een Arabisch land. In zijn cabine krijgt hij bezoek van Beethoven, die hem een opdracht geeft: ‘Laat de luisteraar weten hoe ik heb moeten worstelen om die muziek zo te krijgen. Laat ze weten hoe ik het bedoel. Je doet me er een groot plezier mee. Met het beschrijven van de randen van het bewustzijn.’

Verblind door fel hemellicht moet Hefter terug naar Nederland om te herstellen. Daar raakt hij in de ban van de jonge dochter van zijn pleegbroer, Mira, die hij betovert met zijn verhalen over Beethoven, in wie het meisje ook diep geïnteresseerd is. Eigenlijk is ‘in de ban’ te terughoudend geformuleerd, hij is stapelgek op haar en begeert haar mateloos.

Dat we aan Lolita moeten denken is een open deur, maar juist omdat die vergelijking voor de hand ligt, valt het op dat Lieske niet in de buurt komt van de guurzachte wreedheid van Nabokov.

Integendeel, het blijft allemaal vrij vlak, wat ook komt doordat Mira een nogal schraal personage is en vooral bestaat in de morsige fantasie van Hefter.

Tegen zijn zin geeft Mira zich niet aan hem over, terwijl ze hem wel verleidt. Dat zorgt soms voor mooie spanning, maar te weinig, wat komt doordat Lieske via zijn hoofdpersoon te veel toelicht. Die aanwijsstok is hinderlijk. Het sober beschrijven van een situatie kan genoeg werk doen. Dat gebeurt trouwens in de laatste scène met Mira. Die raakt.

Ook prachtig zijn de passages waarin ze danst: ‘Ze bleek superieur in het begrijpen van de muzikale grammatica; ze kon muzikale zinnen formuleren.’

Tomas Lieske, Honderd hoge dagen, Querido, €20,99, 276 blz. Fictie.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden