PlusInterview

Danser Uri Eugenio: ‘Als ik vrijheid heb, is alles mogelijk’

Uri Eugenio in The Greenhouse Dances van LeineRoebana. Beeld Anna van Kooij
Uri Eugenio in The Greenhouse Dances van LeineRoebana.Beeld Anna van Kooij

Uri Eugenio choreografeerde, gaf les en leefde toe naar de première van LeineRoebana’s The Greenhouse Dances. ‘Ik ben eerlijk: ik mis het publiek.’

‘Wij zijn klaar om te spelen. We wachten, samen met u, op de rook.” Uri Eugenio (1982) wervelt energiek over het podium in de campagnefilm De Belofte: we dromen de zalen vol, die aan het begin van het jaar werd gelanceerd. Simone Kleinsma, Jaap van Zweden en Hans van Manen zijn ook te zien, maar Eugenio heeft het laatste woord.

Hoe kwam u in deze collectie beroemdheden terecht?

“Via via. Je hoopt als danser natuurlijk altijd dat je zo’n indruk achterlaat bij de mensen die je zien dat ze aan je denken als ze een mooi project hebben. Dat gebeurde dus. Het team had mijn naam doorgekregen van iemand die me in een voorstelling van LeineRoebana en in een eigen werk had zien dansen.”

“Voor de film heb ik een korte choreografie gemaakt en ik had carte blanche, dat was fijn. Voor mij is het essentieel om vrijheid te hebben binnen een bepaalde setting. Dan is alles mogelijk, dat voel ik dan ook. Bij Andrea Leine en Harijono Roebana heb ik mezelf creatief kunnen ontwikkelen, met live musici kunnen werken en met stem.”

“Dat heb ik nu allemaal kunnen toepassen, terwijl ik in mijn eentje op de draaidag in het theater was. Alle tools bleken in mijn lichaam aanwezig te zijn, dat was een mooi moment voor mezelf. De muziek had ik van tevoren beluisterd, maar niet te vaak want ik wilde dat het genuine was. Het ging heel goed. Ik was er klaar voor en ik was fit.”

Het was een welkome boost in een extreem theaterarm jaar. Hoe was uw lockdownjaar?

“Er was even een moment dat ik dacht: een pauze is best welkom. Ik was heel druk bezig in die periode ervoor: als danser bij LeineRoebana en als docent op diverse academies en bij het Amsterdam Dance Center. Ik wilde wat extra geld verdienen, zodat ik ook dit jaar weer naar New York zou kunnen gaan om daar lessen te volgen en inspiratie op te doen. Dat was het plan.”

“Dat kon dus allemaal niet meer doorgaan en toen heb ik echt rust genomen de eerste drie maanden. Ik heb allemaal dingen gedaan die al langer op mijn verlanglijstje stonden: heel veel nieuwe mutsen en sjalen gehaakt voor mijn serie Uriginals, gezellig samen met mijn vriend grote legpuzzels gemaakt. Ik wilde mezelf vooral de ruimte geven om weer creatief te zijn. Ik besloot om zo veel mogelijk onzekerheden uit mijn leven te bannen, anders blijf je de hele tijd maar afwachten en achter de feiten aanlopen en dat is absoluut niet prettig.”

Luana van Eekeren en Uri Eugenio in The Greenhouse Dances. Beeld Anna van Kooij
Luana van Eekeren en Uri Eugenio in The Greenhouse Dances.Beeld Anna van Kooij

“Tafeltennis mocht op een gegeven moment wel weer; de competitie was begonnen, wat heel fijn was. Ik moet zeggen dat ik dat ontzettend mis, sinds dat niet meer mag. Er zijn natuurlijk ook geen trainingen; ik kijk naar internationale wedstrijden en masterclasses over bepaalde technieken op internet.”

“Voor mijn danstrainingen is de Henny Jurriëns Studio nog open: daar ga ik een paar keer per week naar toe. Vanaf de zomer ben ik bij LeineRoebana les gaan geven aan de dansers van het gezelschap. Dat is een mooie ontwik­keling.”

Deze maand danste u in het Chassé Theater in Breda de première van The Greenhouse Dances. Zonder publiek. Hoe was dat?

“Het is bizar als er niemand in de zaal zit. Ik ben eerlijk: ik mis het publiek. Je wil iets met anderen delen. Het was wel heel fijn om in deze tijd toch ergens naar toe te werken, een nieuw stuk helemaal af te maken en een complete voorstelling te dansen. Ik hoop nu echt dat de droom waarover het in De Belofte gaat snel realiteit wordt. Bij LeineRoebana blijven we vooruitdenken, we kijken naar wat er wel kan en niet naar wat er niet kan. Maar waar wij echt voor gaan is direct contact met het publiek.”

The Greenhouse Dances, LeineRoebana, 22/4, Theater de Vest Alkmaar

The Greenhouse Dances

“De natuur om ons heen komt vaker terug in ons werk,” zegt choreograaf Andrea Leine, “en de elementen wind en water ervaar je ook in deze nieuwe voorstelling. The Greenhouse Dances draait om het grotere geheel, de krachten in de natuur en hoe wij daar als mens van invloed op zijn. Het Griekse begrip hybris was voor ons een sleutelwoord: de hoogmoed van de mens die denkt alles naar zijn hand te kunnen zetten. Hij ontdekt hoe kwetsbaar zijn lichaam en zijn omgeving zijn.”

“In deze tijd realiseer ik me meer dan ooit hoezeer een voorstelling tot stand komt in wisselwerking met het publiek met wie je live een ruimte deelt. Het was enorm voelbaar dat dat publiek er nu niet was, maar een nieuw stuk in première laten gaan blijft waardevol. Het is heel belangrijk je creativiteit te allen tijde gaande te houden. Het geeft levensenergie en die kun je hopelijk weer meegeven aan mensen om je heen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden